Sunday 21 January 2007

Waaahh!!

Assalamualaikum.

It has been a while. Last entry was almost 3 months ago. Hoho. Baru ingat nak buat rekod tak tulis pape selama 6 bulan, hampir berjaya. Skali sebabkan bosan, maka tulis la sket.

Skang nih ialah zaman pegi rotation sebulan kat hospital dan sebulan lagi lecture then exam. Sebulan pertama rotation : Semangat pada minggu pertama, masuk minggu kedua still semangat walaupon kurang dah. Bulan kedua : Kembali bersemangat ke rotation walaupon kurang lagi daripada 1st. Masuk minggu kedua, dah tak semangat. Tapi still stay sampai petang (most of the time :P). Bulan ketiga : Pegi pagi untuk ward round, tengah hari tuh dah balik rumah. Sebab mengikut nasihat doktor. Tak perlu stay lama2. Datang tunjuk muka kat consultant masa ward round, do history-taking with a patient, present it to registrar ke, intern ke. Then balik. Yes sir! Will do sir! :D

Anyway..almost all of us sure penah dengar perkataan "broken heart". Which is selalunye dikaitkan dengan putus cinta, kecewa, patah hati dan sebagainya, yang mana umumnya kita tau sebagai emotional stress la jugak. Whoa, lek2. Bukan aku nak cite aku putus cinta ke ape. Ade ke..

Well, selama nih aku anggap mende tuh cume lah disebabkan jiwa yang kacau. And takde pape effect pada our physical except the obvious and dah well-established, that is tekanan darah tinggi la kan.

Then, when I watched an episode of 'Scrubs' (ye, i know, kene study, but, kamon..), I came across a term known as "Takotsubo Cardiomyopathy" a.k.a broken heart syndrome. Read almost all about it here.

Hoho. I never know before that the heart literally can be broken due to emotional stress. I mean, primarily damaged. Bukannye secondary to pulmonary embolism ke, hypertension ke ape ke.

Hmm. Teringat doa yang Nabi s.a.w sarankan kita baca untuk mengelakkan daripada rasa sedih dan rasa resah gelisah sebab masalah yang melanda.

"Ya Allah, aku berlindung kepadaMu daripada rasa resah dan sedih, dan daripada rasa lemah dan malas, dan daripada sifat pengecut dan bakhil, dan daripada cengkaman hutang dan penindasan orang."

Penah la terbaca. Tak ingat mana sumbernya. Kita disarankan baca doa nih supaya terhindar daripada rasa sedih dan gelisah antaranya. Sebab rasa sedih dan gelisah yang berpanjangan dan excessive bleh membawa mudarat dan penyakit kepada tubuh. Hmm. Memula sangkakan cume bleh bawak psychological disorder ke. Then bila dah buat medic, tahap sangkaan menjangkau kepada boleh menyebabkan hypertension, hormone imbalance dan sebagainya. Rupenye memang bleh directly affect the heart juge. Huhu. Ok ok, maybe I am the only who just discovered this recently. Heh.

Meh la sama2 amalkan doa nih bile selesai solat. And doakan juga moga kita ditetapkan keimanan kepada Allah. Diberi kekuatan untuk amalkan apa yang Allah suruh, tinggal apa yang Allah larang. Doakan juga supaya Allah bantu kita semua dan umat Islam seluruhnya yang sekarang nih menjadi mangsa penindasan dan penjajahan musuh yang bencikan Islam sejak dahulukala lagi, be it penjajahan negara, ekonomi, politik dan minda.

Keadaan dunia makin pelik dari hari ke hari. Mende tak elok and tak bawak faedah makin dibanggakan, yang elok and baik makin lama makin ditinggalkan. Kita selalu diperdengarkan masa kecik2 dulu, cerita mengenai orang yang dok kejar harta dunia sampai sanggup ambik harta orang lain, tak peduli dah zalim ke tak ke. Yang penting, perut sendiri mau kenyang, poket sendiri mau penuh. Seolah2 hidup di dunia nih ialah hidup yang sebenarnye. Takde hidup dah kat tempat lain selain dunia yang kecik nih. Kite penah dengar cite Qarun yang ditelan bumi sebab perkara yang sama. Kita sangka, cerita begitu seolah2 hampir tak terbayang di minda. Macam mana bleh ade orang yang tak pikir pasal harta yang dia dapat/ambik? Tak pikir ke harta yang dia ade tuh dikire harta curi? Huhu..itulah sebabnya Allah bagitau kite di dalam Al-Quran. Sebab orang2 yang macam tuh pasti ade dari awal masa sampai akhir masa.

Haih..moga kita semua dijauhkan daripada bebrbuat perkara yang serupa yang sekarang nih kite rasa disgusting. If we disconnect ourselves from Allah, don't blame anybody but ourselves, our own arrogance, negligence and ignorance for all the corruptions, disasters, troubles, problems etc. that happen in our world today.

Moga kita diberi kekuatan..in-syaALlah..

Wassalam.

No comments: