Sunday 17 April 2005

Ermm..


Assalamualaikum..

Harap korang sehat. Aku alhamdulillah sehat. Hari penat sket, penat semalam actually tak ilang2 lagi. Apsal penat. Sebab aku gi main bola semalam kat Belfield. Yes, you read it right, aku main bola. Mana tak pancit, last main masa form 5, tuh pon main masa PJ. Haha. :P Tak kesah la. "Al-aqlussalim fil jismissalim" kan?(Akal yang sehat datang dari tubuh badan yang sehat). Most of the time aku dok tepi padang je la tapi, dah aku sub jek, kuikui :P. Semalam punye la sejuk. Tapi by tengah hari dah panas sket la sebab ade matahari.

Bangun awal harini. Sebab semalam tido awal. Subuh pon dah awal skang. 359 pagi. Syuruq kul 620 pagi. Skang siang makin panjang.

Berita sedih. Minta kalian bacakan al-fatihah untuk arwah ayah klasmate aku kat sini, Omar Khan. Ayah dia meninggal Khamis malam Jumaat yang lepas. Myocardial Infarction a.k.a heart attack. Sangat terkejut bile dia umumkan lepas solat Jumaat. Sebak betol. Tapi, walau camne sedih pon aku rasa, tetap tak dapat rasa apa yang dia rasa. Moga jika ada pahala dari bacaan al-fatihah tu, minta Allah sampaikan pada arwah ayah dia. Al-fatihah..

Bila terkenang pasal tu, insaf plak. Cam baru tersedar, mati bleh datang bebila jek. Whether we are ready or not, expecting it or not, sakit atau sehat, masa tengah muda atau dah tua, it will come.

Bila terkenang pasal tu, rasa takut. Camne kalo tengah tido, tetibe Allah panggil balik? Camne plak kalo time tengah jalan2? Tengah makan? Dosa plak makin hari makin menimbun. Amalan yang ade belum tentu cukup nak tampung or compensate dosa yang ade. Still, dengan kesedaran tuh, buat dosa gak lagi. Tengok mende yang tak sepatutnya, pandangan tak dijaga, solat pon lewat and kadang2 tinggal, sakiti orang lain sama ade ngan lidah atau perbuatan..urghh, banyak lagi ah! Huhu, Ya Allah, ampuni kami semua..

"Bagi tiap2 umat ada ajalnya, apabila datang ajal mereka itu, tiada dapat mereka minta mengundurkannya dan tiada pula minta mendahulukannya sesaat jua pun" - Surah al-A'raaf ayat 34.

"Rabbanakhtim lana bi husnilkhatimah, walaa takhtim 'alaina bi suu ilkhatimah"(Wahai Rabb kami, matikanlah kami dengan kesudahan yang baik, dan janganlah Engkau matikan kami dengan kesudahan yang buruk). Amiin ya Rabbal 'alamiin.

Wallahu a'lam.

Wassalam.

No comments: