Monday 13 June 2005

Rehlah ke UK


Assalamualaikum

Pekaba semua? Harpnye semua sehat2 in-syaAllah. Aku sehat alhamdulillah cume agak kepenatan sebab baru balik dari rehlah ke UK.

Selasa, 7 Jun 2005 : Kul 6 petang kuar la dari rumah. Member semua bising sebab kata nanti tak sempat la apa la sebab jam la. Takpe la. Kuar je la kul 6. Ingat nak amik bas tapi takdek plak bas nak gi airport. Alhamdulillah ade cab berenti. Takdek la jam sangat pon. 40 minit kemudian sampai la ke airport dalam kul 7 malam gitu.

Sorang2 nih agak kekok jugak ah. Sebab cam takdek tempat nak refer or tanya2. But then that's the part where you'll gain experience right? Alhamdulillah semua selamat. Flight kul 825 malam. Tapi, tengah2 summer nih, 825 malam still terang cm kul 6 petang. Anyway, selamat sampai Newcastle an hour later. 15 minutes later, Ngocop, Tuan, Syedfa and Sid sampai untuk menjemput beta. Wahaha.

Rabu, 8 Jun 2005 : Jalan2 kat bandar Newcastle. Ngan Sid and kawan dia, and sorang dak Newcastle, kawan kepada kawan Sid itu. Heh. Alhamdulillah cuaca ok, panas. Tapi jalan2 tak lama. Dalam kul 3 lebih dah balik umah Tuan. Then petang tuh gerak lagi gi jumpe ex-skoolmate Sid kat South Tyneside College, Chichester. Balik umah dalam kul 9 lebih.

Khamis, 9 Jun 2005 : Siang tuh jalan ngan dak2 nih. Pergi ke merata tempat. Ke Metro Centre. It is said that its the biggest? Biggest kat mana aku tatau, tapi cam tak jek pada pandangan aku. Ntah. Sempat la beli seluar jeans sehelai. Ngan buku 3 buah. Bought this one book, Sudoku. Its a puzzle book actually. Related with numbers. And I mean lots of it. Huhu. Sangat menarik sebab buat otak aku beraktiviti la at least. Tapi pening gak. Well, that's the challenge. Balik umah dalam kul 5. Kul 7 gerak balik gi masjid kat bandar. Join dak2 nih punya study circle. Alhamdulillah best jugak ah. Banyak ilmu dapat.

Jumaat, 10 Jun 2005 : Takdek buatpe sangat pagi tuh. Solat Jumaat kat masjid semalam. Lepas tuh Syedfa bawak jalan2 kat Uni of Newcastle-upon-Tyne. Amik2 gamba. Banyak juga gamba2 abstrak yang aku ngan Sid amik, tak gitu Sid? Wakaka :P Balik umah dalam kul 5 sebab nak catchup train kul 620 petang. Alhamdulillah sempat. Sepanjang dalam train, selain borak ngan Sid ngan kawan dia, aku cube start main Sudoku tuh. Pergh! Memang mencabar betol la. Sampai Leicester dalam kul 9 lebih.

Sabtu, 11 Jun 2005 : Pagi2 bangun, tolong Sid masak nasik goreng for breakfast. Arini pegi Peak District. Malaysian Society Uni of Leicester yang organised. Memula tuh cuak jugak ah aku. Banyak muka2 baru. Haha, padahal aku yang muke baru kat situ. Memula memang agak senyap jugak la aku. Well, membiasakan diri la katakan. Lelama tuh ok la jugak. Best2! Jalan sampai malam. Malam tuh dinner kat restoran nama Flame. Balik bilik Sid dalam kul bape ntah.

Ahad, 12 Jun 2005 : Lepas Subuh, terbongkang sampai kul 10. Then kemas barang semua sebab nak gerak gi Birm plak tengah ari tuh. Tket bas kul 150 tengah ari. Dalam sejam lebih sket pastuh tibe la ke Birm. Jalan2 la kat bandar Birm tuh. Agak sebok juga la. Sebab banyak shopping complex kan. Dalam kul 5 tuh gerak gi tempat Reza, my KMYS senior. Stay kat umah dia for a night before my flight on Monday the 13th balik Dublin.

Isnin, 13 Jun 2005 : Kul 830 kuar umah gerak gi airport. Check-in then tunggu tak bape lama pastuh. Kul 1040 pagi the plane took off and sepanjang perjalanan aku tertido2 sebab malam tuh aku tak tido the whole night sebab takut lewat bangun.

Sampai2 umah, tepon housemate. Dia kuar and dia lupa bawak kunci umah! Maknanya aku stranded la nih. Alhamdulillah housemate yang lain ade tinggalkan kunci kat sorang kawan yang nak tumpang umah kitorang sepanjang kitorang takdek. Ade la seminggu dia nak stay sini. Tapi kene tunggu sampai kul 6 baru budak tuh balik dari hospital. Huhu. Before that sangat struggle la aku call semua orang. I even make several direct calls to Malaysia, only to ask one of my housemates what is our landlord's mobile number. Huhu. Last2 dok umah Arep, my KISAS senior. Tertido kat umah dia la plak sekejap.

So sampai sini je la kot. Tak banyak sangat pon yang bleh dicerita. Aku dah tak pandai bercerita panjang lebar cam dulu2. Nih summary je la kot? Kuikui. Gambar kemudian la upload.

One thing to mention, aku sangat2 menghargai trip kali ni. Syukran jazilan wa jazakumullahu khairan kathira kat Tuan, Ngocop, Syedfa, Adri ngan Sid for the great hospitality they've given me sepanjang aku kat sana. Really had a great time. Special thanx and appreciation kat Tuan ngan Sid. Korang memang betol2 buat aku rasa cam ade kawan la. Ahaha :P Berpisah ngan korang memang agak tak best. Moga pertemuan dan perpisahan kita kerana Allah, moga pertemuan dan perpisahan kita ade nilainya di sisi Allah in-syaAllah.

Wallahu a'lam.

Wassalam

No comments: