Friday 30 January 2004

Pelik...


Assalamualaikum...maka hari yang gelap sudah pon berlalu..aku pon dah tatau nak buat camne....down lelama pon bukannya elok kan? So just take this so-called "failure" as a lesson, and carry on with my life..it is not the end of the world pon..yang aku dok down bila dapat result tuh bukannya apa..aku tau aku bleh try to cover it in the final exam. What bothers me is the fact yang my parents will be so disappointed with me...

Anyway...apa yang aku nak cite nih ialah suasana bila parents aku dah balik keje..memula mak aku balik..orait la,aku dah bagitau dia awal2 pon,so dia dah expect la nak tengok slip tuh...but then,aku still rasa takut gak,kot2 laa tetibe dia melenting ke..sapa tau kan? then dalam 15 minit nak pukul 8 tuh ayah aku balik....well...my most feared moment for the day has come,so i think. Aku pon tunggu la ayah aku masuk,ehhh,tak tak,aku solat maghrib dulu,tenangkan ati aku sendiri,then baru la aku berani kuar bilik. Elok jek mak aku nampak aku kuar...di terus panggil aku,aku pegi je la kan. Ayah aku tanya result aku camne,so terus terang la aku kata teruk,sangat teruk. Then aku tunjukkan dia slip result aku. Dia tanya la nape result aku camtuh,then aku explain la,ramai gak dapat camtuh...selepas beberapa minit dia menelaah slip tuh,dia letak kat atas meja depan dia,then sejak tuh sampai la dia masuk tido,aku dah tak dengar dia cakap walau sepatah kata pon. Bukan la aku nak dimarahi ke apa,sapa suka kene marah kan? cuma,cara ayah aku sedikit sebanyak buat aku psycho ah...lagik la aku tambah rasa bersalah sangat,rasa cam dah buat sesuatu salah yang sangat takleh dia accept. Tengok muka dia jek aku tak berani dah,apalagi nak tego...huhuhu...

Tapi aku plak kagum ngan mak aku. Dia suggest aku gi mintak cikgu kolej aku buatkan klas tuition..padahal memang kengkadang diorang ade buat pon kan? Dia siap cakap lagik,"kalo diorang mintak bayar,cakap jek bape,mak bayarkan"...amik ko!!! Menusuk ke dalam,menyiat2 hati aku ngan kata2 mak aku tuh. Sampai camtu skali seorng mak sanggup buat untuk anak ek? "Mak mau lan capai cita2,tuh je," huhuhu..terharu aku ngan apa yang mak aku cakap petang tadik...lagik la aku rasa bersalah,sebab selama nih aku banyak main2,tak serius,blaja sket,ngantuk,pastu sah2 la tido kan...pastu banyak main game jek,huhuh...dah la..aku nak serius lepas nih,lepas aku recover from my disappointment..in-syaAllah aku akan berusaha..

Kengkadang aku terpikir,apsal dulu masa kat sekolah aku bleh score,skang takleh? Camne caranya aku blaja dulu? Apa yang aku dah buat sampai aku hilang apa yang aku ade dulu? Or is it something that i haven't done,or perhaps something i have left undone or not doing it anymore? Bila pikir balik,memang banyak mende yang aku buat masa sekolah dulu,dah tak aku amalkan lagik skang nih. And most of it ade kaitan ngan hubungan aku ngan Allah. Aku rasa aku macam jauh dari-Nya. Lewatkan solat, ngaji pon jarang, bangun malam apatah lagik. Bukan la nak kata dulu aku rajin bangun malam,dulu pon malas gak,tapi at least ade la jugak buat mende2 sunat tuh. Erm...in-syaAllah aku akan cube dekatkan diri aku balik kepada Allah. Aku akan cuba retrace apa amalan yang dah sekolah aku ajar dulu. And aku harap aku lakukan semua nih kerana Allah,bukan sebab aku nak lulus periksa or what.Erm...teringat kat lirik nih

"Tuhan,dosaku menggunung tinggi,tapi rahmat-Mu melangit luas,Tuhan,selangkah kurapat pada-Mu,seribu langkah Kau dekat padaku.."

So,aku harap aku bleh berubah pasnih,in-syaAllah,and aku perlukan sokongan dari semua orang,huhu(am poyo jek aku nih)..err,aku rasa sampai sini je la kot...lenkali la sambung...kering dah la plak..wassalam..

No comments: