Tuesday 25 January 2005

Isk..


Assalamualaikum..

Erm..pekaba? Aku sehat alhamdulillah. Finished class quite early today, the last class ended at 11am. Patutnye ade klas Ethics, tapi tunggu punya tunggu, takdek lecturer datang pon, so aku pon blah la pulang ke rumah, maleh nak tunggu situ lelama pon.

The weather today was really nice. Great, in fact. Sunny day, although the morning was really cold. And there I was, crossing Nasseu Street, walking with a cheerful and happy feeling because of the early leave from college. And I decided not to walk into Grafton Street, one of the reason was to avoid the "makcik Arab dengan anaknye yang kecil itu".

I passed one Garda guy. Ok no problem with that. Then suddenly, with the bright sunlight pouring over my face, I saw something I have always trying to avoid and will always avoid it as long as I am in Ireland. Or should I say, someone. Can you guess it yet? No? Well, maybe some of you have guessed it. Yes, it was the "makcik Arab dengan anaknye yang kecil itu" laaa!!! Huhuh. Too late to turn back and "run", I just decided to walk to her, deep in my heart, hoping and praying that she won't stop me. Hah! Not a chance. I was the only one walking towards her that time. Terpaksa la berenti.

"Assalamualaikum, mister, you're a muslim, I'm a muslim, please help me, we haven't eaten for 2 days. Wallah(demi Allah), I'm a muslim".

Decided to confront,"Where are you from?".

"I'm from Bosnia, my husband is in Bosnia right now" while showing me her cute little baby. Ok she wasn't an Arab. "How long have you been here?".

"8 months".

"I'm sorry, I really don't have any money right now, I only can give you coins" sambil mengeluarkan wallet dari dalam beg, tengok kiri kanan kot2 ade lagi orang2 cam dia tengah tunggu peluang nak terkam aku, huhu.

Keluarkan beberapa sen,"I'm sorry, will this be enough?".

"Wallah, I'm a muslim, pity us we have not eat for 2 days". Time tuh baru la aku tau, takdek sapa penah bagi dia nih duit kot. "I'm sorry, this is all I got". Kesian gak.

"Well, please go to the bank and take out your money". (Amboih makcik nih)

"I'm sorry, I don't even have any money in the bank right now. I'm the same as you. Wallah, I really don't have money to give". In what sense that I am the same like her, ntah ah. Maybe in the sense of sengkek kot skang nih? Huhu :P. Well, dia dok cakap "Wallah", and since dia takkan caye kalo pon aku cakap betol, aku pon tunjuk la wallet aku yang memang kosong, and aku pon cakap la "Wallah" setelah mendapat idea dari makcik tuh.

Aku terpaksa kata "Wallah" tuh ok, kalo tak sure dia taknak lepaskan aku punya ah. Huhu, lepas dia buat muke sedih sket, terus dia blah. Aku pon blah ngan rasa sedikit tak best dan plek. 8 bulan kat sini? Camne dia bleh sampai sini all the way from Bosnia? 8 bulan? Takdek orang report? 8 bulan? And aku baru jek selisih ngan Garda, camne makcik tuh tak kantoi?(maybe Garda tuh pon lari dari makcik tuh kot? Hmm..). Bukan la aku nak makcik tuh kantoi sebab sian la dia kan. Tapi takkan 8 bulan nih dia idup ngan mintak orang bagi duit kat dia? Is she for real? Kat mana dia tido kalo malam? Alhamdulillah takdek sapa datang terkam aku lepas tuh. Huhu.

Aku anta mesej kat kawan aku yang time tuh tengah tunggu bas tak jauh dari tempat kejadian. The reply? "Ko suruh jek dia carik keje". Heh, a very sound solution. Tak teringat plak aku nak sarankan kat makcik tuh. 8 bulan? Anyway..aku rasa maybe payah gak dia nak dapat keje sini, sebab boleh jadik dia sampai sini takdek permit. Ntah ah. Tapi sedikit sebanyak aku rasa ketenteraman terganggu la jugak ngan orang2 gini.

Aku dah la jenis suke jalan balik sorang2. Selalu sepanjang jalan balik, especially kat Grafton Street, and jalan2 kecik2 sekitar tuh, selalu ade orang panggil2 orang tengah jalan2 kaki nih. Kadang tuh nak promote mende la, nak cite la mende projek or aktiviti group dia tengah buat cam charity ke apa ke. Maleh la nak berenti dengar. Bukan ade apa aku bleh bagi pon. Why don't you all just let me pass without ever trying to stop me coz I won't be bothered of what you're trying to offer! Huhu. Kadang tu terpaksa la buat2 cam tengah tepon ke, tengah reply msg ke, cakap "Sorry, I'm in a hurry" ke. Aiseh..bukannye best bohong2 nih, tapi nak buat camne kan?

Maybe sebab aku banyak lupa Allah kot. Aku sangka aku dah rancang ngan baik untuk escape dari makcik tuh and lupe bersyukur. Astaghfirullah. Aku merancang, Allah juga merancang dan Allah juala sebaik2 perancang. Allah jualah yang menentukan. Maka ditakdirkan untuk aku jumpa makcik tuh lagi. Untuk bagi aku sedar, aku bukan la orang yang paling susah kat dunia nih. Bagi aku sedar, supaya banyak bersyukur ngan apa yang ade, bukannya mengeluh dengan mende yang takdek.

Wassalam....

No comments: