Friday 18 February 2005

Heheh..


Assalamualaikum..

Skang kat comp lab a.k.a Laser Hut. Well. Harini ade satu klas jek. PBL, like always. Pepagi Jumaat nih klas apa lagi aku ade, PBL je la. Kul 9 pagi start. Aku ingat aku dah lambat dah. Jalan sket punya laju. Sesampai jek, tengok ade 5 orang jek dalam bilik tuh, tutor aku pon tak sampai lagi. 5 minit lepas aku dok tutor aku pon sampai la. Rupenye kitorang berenam je la arini yang datang PBL. Dak² lain tak datang; ade yang balik umah, ade yang tak sehat, ade yang balik Canada(balik umah dia la), ade yang tatau and malas kot? Kalo ikut aku, taknak gi gak sebenarnye pagi tadi tapi keinginan tuh tak kuat la sangat pon. Nak pegi tuh lagi kuat.

Disebabkan orang tak ramai, maka aku terasa cam bleh plak nak cakap banyak. Ye ah, selama nih ramai sangat omputeh, aku nak nyampok pon payah, diorang nih banyak gile cakap, heh. Alasan. PBL abih 45 minit kemudian. Both problems discussed. I mean for the 2nd problem, we just brainstormed ourselves through the problem la. Tuh yang tak lama sangat. Dah orang pon sket. Ala, kalo ramai pon learning goals tetap sket. Hehe.

So skang takdek klas dah sampai la ari Isnin. Yeay! Esok dengar kata ade cam rehlah kat Phoenix Park, tapi aku tak pergi kot. Anyway..

Semalam ade buat lagi skali tayangan movie "The Message". And alhamdulillah balik dari St Patrick's Hospital, gi solat Asar, then Maghrib. Kul 6 terus gi Edmund Burke Theatre. Aku ingat dah penuh la orang, skali baru ade sorang. Campur aku, 2 orang. Tunggu la sampai 615, last2 yang datang bape kerat jek. Lantak la. Aku tetap stay nak tengok gak. Movie abih kul 9. Berjalan kaki la aku balik tuh. Sorang. Sebab dak² lain balik naik bas. Sedang aku takdek rambler atau duit kecik untuk beli tiket bas. Plus, I prefer to walk.

Cuak gak jalan sorang². Menempuh sekumpulan anak² dole nih. Ngan orang² yang mencurigakan lagi. Dalam hati time tuh, doa bebanyak moga tak jadik apa² mudharat kat aku. Ngan kat tangan ade botol setengah terisi air Fanta Oren 500ml(hoho), aku berjalan ngan muka yang buat2 yakin padahal dalam hati cuak gak. Alhamdulillah tak dikacau walau pada mulanya aku nampak dari jauh anak² dole tuh cam interested jek nak kaco. Huhu.

Sampai umah, baca buku citer sket, ngantuk terus tido. Kul 4 lebih bangun solat Isya'. Hoho. Tabah betol.

Rabu lepas. Takdek pape program pon. So lepas kuar dari dissection room, gi solat Asar. Aku ngan sorang kawan aku menuju ke tempat aku letak beskal. Skali aku pon cam plek, beskal aku takdek. Aku ingatkan aku dah lupa aku letak kat situ or tempat lain. Bila check bebetol, nampak dalam 8 kaki dari tempat aku berdiri, tayar depan beskal aku ngan kunci beskal jek yang tinggal terikat kat besi letak beskal tuh. Ahaha. Terkejut gak la sekejap. Tapi lekas sedar.

Memula ade gak nak bengang ke apa ke. Pikir² balik, tak jadik. Well. Bengang sebab apa? Sebab tempat letak beskal tuh, walaupon cam tersorok sket, tapi sket jek tersorok. Kalo ade orang nak amik beskal, sure orang lain akan nampak la. Plus, beskal aku di'ambil' without its front wheel. Wasn't it obvious? Tapi teringat la. Beskal tuh di'pinjam'kan oleh Allah, maka adalah hikmahnye beskal tuh di'ambil'. aku nih kurang bersyukur agaknye. Bile ade beskal, maleh nak naik, sejuk la apa la. Bila dah takdek? Berjalan la ke sana ke mari. Tapi best gak jalan. Alhamdulillah masih ade kaki untuk berjalan. Mungkin juga Allah nak ganti ngan lebih baik? "Mungkin nanti ko akan dapat kereta plak," kata kawan aku. Haha. Merepek, kereta mende? Apa² hal, ade sebabnye mende nih berlaku. Tak kesah la. Mende dah jadik pon. To make a fuss about it is not a very good thing.

Pergh. Ade gak mende menarik berlaku eh? Ahaha. Pengalaman berharga. Maybe bile aku bukak and baca balik entry aku nih setahun lagi, atau beberapa tahun akan datang, masa aku dah keje ke, sure aku akan tergelak mengenangkan semua nih. Cam tadik before post entry nih, aku bace balik my past entries. Ade yang aku dah tak ingat pon aku ade tulis tapi bila bace, teringat terus setiap peristiwa, cam dimainkan balik dalam kepala nih. Subhanallah. Cepatnye masa berlalu.

Banyak mende dah berlaku. Banyak mende dah dilupakan. Banyak perkara yang kita lakukan, kita sendrik tak ingat kite pernah buat. Tapi di akhirat nanti, setiap amalan kita, SETIAP amalan, dari sekecik², yang kita anggap tak penting and insignificant sampai la ke sebesar², yang kita ingat sampai bebila atau kite anggap penting, akan diperhitungkan dan ditunjukkan balik kat kite. Tak cukup ngan buku amalan, ditunjuk plak depan kite cam tayangan video. Time tuh, dosa yang kite buat senyap², time tengah sorang² akan diperlihatkan depan jutaan manusia dari zaman Nabi Adam a.s sampai la ke manusia terakhir di dunia nih. Time tuh baru nak nyesal and nak malu sebab tak sempat taubat. Atau tak sempat nak pikir mende salah yang dah dibuat tuh memang bebetol salah tapi masa buat tuh tak terasa salah, tak terasa bersalah bahkan ade plak yang bangga ngan dosa yang dilakukan(I mean, bangga masa kat dunia).

"And if you could only see when the Mujrimun shall hang their heads before their Lord(saying),"Our Lord! We have now seen and heard, so send us back(to the world), that we will do righteous good deeds. Verily! We now believe with certainty."Surah As-Sajadah, ayat 12.

So, tak ke dah terlambat sungguh nak menyesal ketika tuh, ketika mana tiada lagi tempat berlindung selain dari Allah? Sekarang kita mungkin tak terasa. Kite buat salah seolah2 mende tuh takdek apa. Kite buat gurauan² yang kita anggap lawak, sekadar nak berseloroh, nak menyedapkan bicara. Tapi pada hakikatnye, kat mana kita dah letak diri kita ngan gurauan² gitu? Nabi s.a.w pernah bagitau, sangat ramai orang² yang dicampakkan dalam neraka, hanya kerana dosa yang disebabkan oleh lidah² mereka. Dosa sebab lidah nih, bukan sekadar hanya berbohong, tebar fitnah, berdusta, mengadu domba, mengumpat dan mengata. Tapi juga disebabkan oleh kata² dan perkataan² yang kita sebut semasa percakapan dan perbualan kite sehari². Kite mungkin tak sedar. Tuh la guna kawan² yang baik untuk menegur andai kite terbuat salah.

Kawan umpama cermin kepada kita. Baik kawan kita, maka dia in-syaAllah akan bawak kite untuk jadik baik, or setidak²nye, tergerak hati kite and in-syaAllah mudah²an terbukak hati nak jadik baik. Buruk peribadi kawan kite, kalo kite tak tarik dia jadik baik, dia tarik kite jadik lagi teruk. Na'udzubillah. So, moh la kite semua sesama berusaha memperbaiki diri, supaya kita dapat jadik kawan yang baik untuk kawan² kite, supaya kita dapat jadik anak yang baik untuk parents kite dan yang paling penting, supaya kite dapat jadik hamba yang baik, yang dekat dan rapat ngan Allah, so dengan tuh kite dapat dan sentiasa berada dalam keredhaan Allah, in-syaAllah. Apa lagi yang lebih utama untuk kite selama²nye, selain dari mendapat keredhaan Allah?

Ah, aku banyak cakap. Aku? OK ke? Ntah, wallahu a'lam. In-syaAllah aku akan laksanakan setiap apa yang aku dah sebut. Taknak jadik cam apa yang Allah sifatkan dalam Surah As-Saff ayat 2 dan 3,"O you who believe! Why do you say that which you do not do? Most hateful it is with Allah that you say that which you do not do." Marilah bebanyak istighfar setiap kali kite sedar kite dah buat silap and moh le kite berhati² setiap kali nak berkata². Wokeh?

Wallahu a'lam

Wassalam..

No comments: