Monday 21 February 2005

Sedih..bengang..marah..terkilan..(peringatan untuk diri)


Assalamualaikum..

Pekaba korang? Aku sehat alhamdulillah, cume Jumaat aritu tak bape sehat sket, dah ok dah alhamdulillah.

Sabtu gi shop, beli jaket. Alhamdulillah ade la jaket lain..(pasni sure ade yang kata,"hek elee..itu pon nak cite kat blog". Lantak ko la..heh)

Baru lepas baca email2 yang diberi oleh beberapa orang kawan..email2 yang berjaya buat aku tambah sedar camne situasi Islam dan umat Islam skang nih.

Tak perlu aku cite panjang lebar, aku yakin korang pon tau apa dah jadi skang, apa dah jadi beberapa hari, or minggu or tahun2 kebelakangan nih..

Takdek apa yang aku bleh cakap dah..perasaan campur baur..sedih, bengang, marah, terkilan..semua ade..

Sedih, sebab makin hari umat Islam makin ditindas, agama Islam makin dipijak2, hak kita ditolak ke tepi, dinafikan bahkan dihina. Umat yang bertuah ini, berpecah belah.

Bengang, sebab ade pihak2 yang bukan sebahagian dari agama suci nih, makin berani. Secara terang2an diorang cube menjatuhkan Islam. Cube merosakkan ajaran suci yang telah diturunkan oleh Allah. Cube menghilangkan terus agama nih dari muka bumi nih. Mereka berbicara tentang Islam seolah2 diorang tau segala2nye tentang Islam.

Marah, sebab ade jugak umat Islam sendrik, yang ikut sama dengan usaha pihak2 bukan Islam nih, untuk mencela Islam, menghina dan menjatuhkan Islam. Apa nih? Kadang2, diorang nih lebih hebat lagi menentang agama yang diorang anuti nih. Ade siap terang2an lagi tunjuk rasa tak puas hati kat public, dalam TV dan sebagainye. Ade pulak yang bergerak dengan menggunakan nama agama kononnye. Tak malu ke? Menjadi perosak agama di atas nama agama!

Terkilan, sebab aku tak mampu nak buat pape. Apa yang mampu aku buat? Hanyalah berdoa dan terus berdoa moga Allah kembalikan kegemilangan Islam, bagi kemenangan kepada umat Islam. Apa yang mampu aku buat? Hanyalah meluahkan rasa sedih dan marah dalam blog yang tak seberapa nih. Hmm..

Bila la nak sedar? Apa nak dijawab depan Allah nanti agaknye ye? Makin hari kita makin leka. Tak sedar apa yang sebenarnye jadi kat kita. Tak sedar apa yang sebenarnye dah dan sedang dibuat ke atas diri kita. Kadang malu ngan diri sendrik, makan sedap, dalam masa yang sama, teringat pasal nih, tapi belasah makan jugak sampai kenyang.

Dah, taknak aku nak cakap banyak lagi. Takut nanti kata2 aku dipengaruhi emosi, tak pasal2 aku tersilap kata, maka merosakkan diri aku sendrik.

Ya Allah, bantulah Islam dan umat Islam...wallahu a'lam..

Wassalam.

No comments: