Monday 14 June 2004

Makan...interview...


920 am
Assalamualaikum..haaa..pekaba? Aku lagi la nih...manjang aku update jek skang nih. Kata dah taktau nak buat apa. So apa aku nak citer kali nih?

Takdek apa pon basically. Sebenarnye skang nih aku tengah menunggu giliran untuk ditemuduga oleh orang2 dari University of Newcastle-upon-Tyne. Kan aku ade bagitau dalam entry aku Jumaat lepas, ke Sabtu lepas? Ntah ah. Giliran aku kul 1055 kang. Cuak la plak rasanya. saiko kurasakan di kala ini, heh. Yer ah, mana taknya, aku dengar ade 2 atau 3 orang interviewer dalam satu bilik. Bukan cam interview RCSi. Ade 2 gak, tapi sorang stau bilik. Interview nih aku rasa lebih kurang cam Soton aritu la. Kan ade 2 orang skali. Tapi menurut kata kawan aku, orang tuh akan tanya banyak pasal diri orang yang ditemuduga. Not much technical questions will be asked. At least that's what I heard. Hope so. And aku harap aku bleh jawab ngan jayanya, in-syaAllah.

So nak cite pasal semalam. Kan aku balik rumah kan? So bangun2 pagi jek semalam aku kene flu la plak. Manjang jek kene flu, aku rasa memang immune system aku tak cukup mantap ah, bak kata sorang kawan aku nih. Baiklah kawan, akan aku beli garlic pills ke, vitamin C ke, multivitamin ke, dan akan aku makan semua itu in-syaAllah. Hehe. Dah arh malam tuh ade house dinner plak. Memang aku doa2 sungguh la supaya tak terus selsema malam tuh. Alhamdulillah selsema aku surut sket lepas aku makan ubat selsema adik aku kul 3 petang tuh. Kesan ubat yang sangat kuat, sampai ke malam aku still lalok lagi. Huhu. Well, at least tak ber'sok-sek' masa makan tuh.

Makan malam semalam kat Garden Seafood kat Tanjong Malim. Pergh, memang sedap gile ahhh!! Tapi yang tak bestnye ialah tak cukup lauk la plak(heh, dok semeja semua laki, memang ah,kuikui :P). Serius masa abih nasik tuh aku still rasa lapar lagik. Hehe. tak kesah la, yang penting best. Thanx la kat juniors diamond yang bersusah payah organise dinner. Tak lupa jugak kat kawan aku nama Bob sebab dia pon bersusah payah gak pilih menu. Begitu juga kat housemasters ngan housemistresses(betul ke grammar aku?). Sampai kolej dalam kul 1045 malam. Aku yang still lalok tuh, balik jek terus tido, tak sedar apa dah, kecuali beberapa sms yang aku terima from some of my frens. Lepas reply jek, tido. Then terjaga lagi, reply, tido. Sure korang tanya,"dia nih tak solat Isya ke?". Hehe, yer aku solat Isya gak, tapi kul 415 pagi. Alhamdulillah aku terjaga jugak. Riso gak aku kalo terlajak. Skali masa aku selesai amik wudhu dalam kul 425 tuh, ade plak sapa ntah buat prank call plak kat aku. Dah la nombor dia tak naik pon, takdek pon nombor dia kat display henfon aku. Memula tuh aku bagi salam dia letak. Skali lagi dia call, aku bagi salam, dia jawab, then dia letak. ISSHHHHh!! Geram tul aku, dah la tetengah malam, tepon orang, pastu buat gitu plak. Sebbaik aku dah bangun, kalo time tuh aku tgh tido kene kaco gitu mau kene maki ngan aku. Tak pasal jek. Kalo nak save sangat kredit tuh, takyah le buat call gitu. Kalo nak call, call la bebetul. Buat aku sakit kepala jek. Kalo taknak cakap, just nak kaco, just forget it. I can't tolerate la orang gitu. Last2 aku off hp aku sampai la lepas subuh dalam kul 7 tuh. HAhaha!! PAdan muka dia takleh nak buat prank call, atau 3-second atau 5-second call as they may call it.

So lepas Subuh, aku bersiap2 la. Cuak la jugak, antara mengharap ngan takdek perasaan. Antara kerisauan sebab tak prepare apa langsung(and I mean it, aku tak prepare apa pon) ngan rasa redha je apa nak jadi lepas nih. Pergi breakfast dulu. Papehal isi perut dulu. Pergi ngan Ngocop dan Si Anip. Tapi tak bape berselera. Aku makan sekeping roti bakar jek. Maybe sebab malam tadi dah makan banyak kot(heh, banyak ke? :P). Sampai2 kat atas, dak2 lain dah tunggu. Sebbaik tak mula pape lagi, so sementara tunggu tuh, Ms Kasturi ngan Mr Small(our headmaster) bagi la sket briefing ngan kata2 semangat serta nasihat. Kitorang ade dalam 12 orang, 7 laki and 5 pompuan. Interviewer tuh pon datang dalam kul 830, so kitorang naik la ke Academic Dept 2, tunggu kat situ, dalam 15 minit before 9, Ms Kasturi datang bawak nama. Dia kata cuma 6 orang jek dipilih untuk interview tuh, and alhamdulillah aku salah soirang daripadanya. And semua yang dipilih, semuanya dak laki. Huhu, skang nih berdoa dan berselawat je la. Tepon mak, cakap dapat interview. Then mak pon bagila sket tips nak menghadapi interview. Thanx mama!! Doakan anakmu ini berjaya, in-syaAllah. Hehe.

Malam nih ade dinner lagi, college dinner plak. As its name implies, buat kat dalam kolej je la. Temanya ialah Euro 2004. Dengar kata diorang buat sudden death tournament game FIFA 2004. Semua orang kene pakai jersi. Heh, aku pakai t-shirt biasa je la nampaknya, manade jersi. Takpe, tengok je la malam nih camne, esok in-syaAllah aku cite kalo bilik ade net. Nih aku kat RC nih, sementara tunggu giliran. So aku nak gi usha site Newcastle plak. Kang dah selesai interview in-syaALlah aku tambah lagi update untuk arini. Wokeh? Wassalam..

*****************************************************************************************


1150 am..
Assalamualaikum..maka selesailah sudah interview tadi...tapi yang tak sedap atinya tuh, sekejap betul interview aku kalo nak banding ngan orang lain. Orang lain memang approximately 25 minutes laa. Ngocop siap lebih 5 minit lagi. Aku punya 15 minit jek. Start kul 11, and it ended at 1115. Bukan la aku tak hepi sebab abis awal, tapi cam...ntah ah. Aku rasa cam tak banyak cakap sangat la tadik. Orang tuh cakap sepatah, aku pon cakap sepatah gak. Tapi yang bestnye ialah, at least kali nih aku tak bape cuak sangat la. I mean, bukan la tak cuak camne, tapi kirenye kalo nak banding ngan interview aku yang lain, yang nih tekak aku tak bape kering sangat la. Still ade air liur nak ditelan, kuikuikui :P

Interview tadik, ade 4 orang dalam tuh. First, of course la interviewer tuh, Dr David apa ntah. Okeh la..takdek la cuak sangat berdepan ngan dia. Yang cuak ialah berdepan ngan soalan2 dia. Whatever. Then the other 2 persons were only observing; sapa ntah sorang pompuan nih, from MABECS kot, then the other one was Ms Kasturi herself. Well, her presence buat aku rasa rilek sket ar. Tapi papehal, ketenangan tuh datang dari Allah jua. Allah yang bagi aku ketenangan di kala kecuakan itu. Alhamdulillah...:) Then orang yang keempat tuh aku la, sapa lagi, eheh.

Interview tuh banyak tanya pasal apa yang aku tulis dalam personal statement aku. Adeh, aku ingat dah bleh lupakan PS tuh. Well, aku masuk tadik tangan kosong, tak bawak apa2 fail ke, folder ke apa ke. Cuma arini ensem sket ar. Pakai tie, kuikui. Semua kertas ke, PS aku yang dulu2, latihan whatsoever dah aku hantar pulang ke rumah semalam. But then, aku ade simpan PS aku dalam email. Alhamdulillah, sebbaik la aku tak delete lagi email tuh. Kalo aku dah delete, heh, tatau ah camne. Pastu orang tuh ade tanya gak pasal comparisons between the staff kat HUKM ngan kat UH, tempat aku buat attachment dulu. Erm, sebbaik. Memang dari dulu aku dah buat comparison pon, heh. Then ade la lagi tanya pasal apa aku nak buat kalo aku dihantar ke rural areas such as ke Sabah or Sarawak. Ahaha, never thought of that, jawab je laa. Then dia tanya plak pasal MUSCOM. Hohoho. Tuh pon blasah gakkk. Pastu ade la lagi, nak tau, tanya aku terus la, tak larat aku nak taip, lapar nih. Pagi tadi aku makan sekeping roti jek(aku dah cakap kan?)

Well, its in the past now. Apa2 jadik pon, Allah jua yang menentukannya. Apa yang mampu aku lakukan skang ialah menyerahkan segala2nya kepada Allah untuk menentukannya. Dan aku harap aku dapat. In-syaAllah. Doakan kejayaan aku. Wassalam..

No comments: