Sunday 16 May 2004

Entry tak puas hati 2..kat diri sendrik plak..(monologue..kot)


Assalamualaikum

****************************************************************************************************************************
Disebabkan entry aku yang lepas, yang bleh gak nak kata kontroversi(heh,ye ke?), maka di sini aku nak mintak maaf kepada sesiapa yang berkenaan kalo bahasa yang aku gunakan adalah sangat keterlaluan. Entry tuh ditulis selepas membaca mesej yang kontroversi tuh ketika mood tak bape betul(baru bangun tido rasanya), so memang terhambur segala2nya la.

Tapi entry tuh takkan dipadam, supaya jadi peringatan kat diri aku sendiri sebagai orang yang menulis, atau sebagai orang yang "menegur", so that aku takkan buat perkara yang sama. Aku tak jamin aku takkan buat mende yang sama, well, manusia. Nama pon manusia, yang derived from perkataan "nasiya" bermaksud "lupa"(lebih kurang gitu la maksudnya). So basically, manusia nih mudah lupa. And budak yang kene sound ngan aku tuh pon dah mintak maaf, so takdek hal la(aku dah delete mesej ko kat tagboard). Kalo aku buat mende yang sama, korang tego la aku ye? Jangan simpan plak, aku taknak ade yang tak puas hati ngan aku, tapi depan aku baiikkkk jek. Tak best la gitu, kang kalo aku buat salah lagi, korang gak tak suka. Aku payah sket kalo tau ade orang tak gemor ngan aku nih. Ok? So let's forget about what happen, turn on a new leaf(betul ke aku tulis nih? :P)

****************************************************************************************************************************

And now I feel really disgusted of myself. Now I am in the state of feeling guilty. Really ashamed of myself. Of what I did. Nape aku selalu ikut sangat rasa marah aku? Takleh ke sabar jek? Kadang tuh mende yang tak best orang buat kat aku, bukannya orang tuh sengaja pon, tapi nape aku mesti rasa marah sangat? Adakah disebabkan aku tak buat mende tuh kat orang, tapi orang tuh buat mende tuh kat aku? Mana bleh gitu Tun Mohd Azlan ooii..everyone has their own weaknesses and flaws. Takleh la nak expect semua orang jadik perfect for you. Ko la patut pikir, apa yang ko buat selama nih, ade tak yang menyinggung perasaan orang lain, jangan ingat nak semua orang jek kene jaga ati ko.

Jangan ikut sangat rasa marah ko, nanti orang tak senang nak dekat ngan ko. Padan ngan muka ko time tuh kalo mende tuh jadik, takdek sapa nak kawan ngan ko. So sila la bersabar ye lepas nih? Ko pon tau apa balasan untuk orang yang memutuskan silaturrahim nih kan? Ko nak ke dapat balasan gitu? Sure taknak kan? And kepada sesiapa yang dah terkena ngan sifat pemarah aku nih, aku mintak maaf bebanyak. Kadang tuh mood aku tak bape betul(like one of my friend said, my attitude is like the weather, but heck, apa hak aku nak marah korang kan?). Serius nih, aku mintak maaf bebanyak. Aku akan rasa bersalah kalo korang tak maafkan aku, tapi tuh hak korang la nak maafkan ke tak. Tapi aku mintak maaf jugak sebab aku tau memang aku bersalah. Sori ye kengkawan(semua kawan aku la)? In-syaAllah pasnih aku akan cuba sedaya upaya untuk bersabar dan tak terlalu ikut perasaan. And mintak maaf gak kalo aku pernah tegur silap korang(pada pandangan aku), without thinking apa perasaan korang masa kene tegur tuh. Aku sedar aku patut tegur ngan cara yang lebih berhikmah. Harap aku dimaafkan.

Tun Mohd Azlan, ingat la..hidup nih umpama roda. Kalo ko buat orang lain sakit hati or terasa or tersinggung ngan perbuatan ko or percakapan ko, maka suatu hari nanti, orang lain plak akan buat mende yang sama. So pikir la sket, time tuh kalo orang buat kat ko, adekah ko akan suka? For sure ko tak suka punya, silap2 orang tuh kene sound balik ngan ko, padahal ko tak ingat ko pernah buat mende tu kat orang lain. So please remember that.

Skali lagi..kalo aku ade buat salah, korang tegur la aku. Jangan disimpan, sebab aku takkan tau kalo korang berlakon depan aku tapi blakang aku korang kutuk2, kata aku macam2 sebab tak puas hati ngan sikap aku. Kalo korang tegur aku, in-syaAllah aku akan cuba ubah sedaya mampu aku. And in-syaAllah aku akan terima teguran korang, in-syaAllah aku takkan balas teguran korang ngan mende2 yang tak best.

Erm, harini dah hari Ahad..3 hari lagi start la 1st paper aku. Takut la plak. Rasa cam tak cukup preparation jek lagi. Pastu secara tetibe hidup didatangi masalah yang aku sendrik pon tatau hujung pangkal, asal-usul, tau2 jek dah ade masalah tuh. Ke aku yang gi cari masalah sendrik? Tuh pasal la mood agak sweng. Dah dah, lupakan pasal mood. Manjang ah nak ikut mood jek. Sket2 mood, sket2 mood. Takdek ketegasan and kekuatan diri langsung aku nih. Erm, cukup ah marah diri sendrik. Kalo nak diikutkan, banyak mende nak dimarahi kepada diri sendrik. Tapi nak study la plak. Kang sampai petang kang pon tak abih. Last but not least, sori ye korang?

No comments: