Wednesday 12 May 2004

Entry tak puas hati


Assalamualaikum...

Straight to the point..entry nih ditujukan khas kepada mereka2 yang rasa sambut Hari Ibu dan mengucapkan "Selamat Hari Ibu" kepada ibu masing2, hanya pada hari tersebut adalah sesuatu yang sia2. Tak perlu aku nyatakan siapa di sini, untuk mengelakkan perkara2 yang tak elok daripada berlaku. Alaa..aku rasa kalo korang baca the rest of this entry pon, you'll know who am I talking about.

Baru2 nih aku ade terbaca satu mesej kat tagboard aku, yang bunyinya lebih kurang begini,"Aku tiap2 hari hantar poskad kat mak aku, takyah nak tunggu Mother's Day baru nak anta" dan jugak "Aku takdeknye nak sambut Teacher's Day ke MOther's day ke orang tua day ke apa ke,takdek kejadahnya ni"(lebih kurang gitu la). Actually aku ade balas balik apa dia kata tuh, tapi dah aku padam untuk mengelakkan daripada berlaku more quarrel dan pertelingkahan dan perselisihan paham. So takyah la korang cari mesej tuh, dah aku padam untuk kebaikan bersama. Dan ada antara korang yang dah tau pon sapa yang aku tengah cakap nih.

Apa yang aku nak cakap kat sini, okeh la, alhamdulillah, bagus la kalo ko anta kad kat mak ko, wishing her "Happy Mother's Day" tetiap hari(if you ever do that la, and I doubt you do that every day, EVERY DAY? Yeah rite, nak tipu pon man2 la). And aku tau ko anak yang soleh, tapi tak perlu la ko nak tulis gitu, kat hampir setiap tagboard yang mana empunya blog tuh cite pasal diorang wish selamat hari ibu kat mak diorang. Apa la salahnya wish kat mak hanya pada hari ibu? Dah namanya Hari Ibu, memang la wish selamat hari ibu, kat ibu plak. Kalo bukan hari ibu, takkan nak cakap selamat hari ibu? Cam ko sambut Ma'al Hijrah, ko ucap Salam Ma'al Hijrah kat orang. Tapi kalo bukan Awal Muharram, ade ke ko wish Salam Awal Muharram kat orang pada setiap hari? Tak kan? Don't tell me you do, coz if you tell me that, you are definitely LYING!!!

Yer, ko sure kata,"Mana ade aku kata salah wish Selamat Hari Ibu? Ade aku tulis salah ke?". Memang la, literally ko tak kata gitu, but then, kalo adik kecik aku kat rumah tuh baca pon, dia akan tau yang ko disapprove everyone yang buat gitu. What were you thinking when you wrote that? Hah? Sukati ko la kalo ko nak anta kad ke, nak wish tetiap hari ke kat mak ko, fine with me, fine with all of us actually. Tapi jangan la tulis sesuatu yang seolah2 ko disapprove apa orang lain buat. Jangan la ko ingat ilmu ko lebih dari orang lain, ko bleh suka2 jek nak kondem orang lain plak. Tak ke sia2 jek namanya tuh?

Lagi satu, so what kalo ko selalu wish "Selamat Hari Ibu" and hantar poskad tetiap hari kat mak ko? Abih tuh ko nak bangga la ngan amalan ko yang tak seberapa tuh? Gitu ke? Ko nak kata yang ko tuh lebih baik dari orang lain, and orang lain tah pape sebab hanya wish mak diorang "Selamat Hari Ibu", just on Mother's Day? Gitu? Kirenye ko 'ujub la nih? Ko bangga la ngan amalan ko nih? Ok, sebagai orang yang agak "tinggi" ilmu agama kalo nak banding ngan aku nih kan, aku nak tanya ko balik, apa Nabi pernah kata ngan orang yang riya' dan 'ujub ngan amalan2 dia? Ko sendrik pon tau apa balasan untuk orang yang berbangga2 nih kan? "Riya' itu umpama api yang memakan ranting2 yang kering" sabda Nabi s.a.w yang lebih kurang maksudnya begitu. Kan? Ko kan tinggi ilmu, so kalo salah, betulkan la aku nih.

Ingatlah, orang yang benar2 ikhlas dalam beramal, takkan pergi memberitahu orang lain akan amalnya yang baik tuh. Allah sendrik akan tunjuk kat orang lain akan amalan baik yang dilakukan itu. Ingat tak kisah seorang nabi yang mendapat perintah Allah melalui mimpi. Salah satu perintah-Nya ialah, dalam perjalanan dia akan jumpa satu tempayan yang sangat indah, dan dia disuruh tanam kalo jumpa. Dan betapa dia cuba tanam, tempayan tuh timbul balik ke permukaan bumi. Bila dia dah abih laksanakan perintah2 yang lain, Allah bagi jawapan kepada segala suruhan-Nya itu. Antaranya pasal tempayan tuh, maknanya ialah tempayan indah tuh ialah kebaikan yang dilakukan. Walau sedaya mana ko cube sembunyikannya, pasti akan terlihat jua. So, nak tanya ko balik. Ko cube sembunyikan ke amal baik ko tuh? Takkan la dah desperate sangat, sampai ko cube sembunyi, amal tuh tak timbul di mata orang lain sampai ko kene bagitau semua orang? Aku mintak maaf kalo entry nih aku tulis berdasarkan emosi, tapi aku dah takleh tahan lagi. Kalo ko tulis kat tagboard aku sorang je takpe, aku tak kesah lagi. Nih kat tagboard orang lain pon aku tengok ko tulis gak, pahal? Apa yang ko jaki sangat?

Ko nak bergurau? Bukan gitu cara bergurau yang betul. Ko sedar tak dalam pada ko nak bergurau tuh, ko dah melukakan dan menyakitkan hati orang lain? Ko tau tak bape ramai orang yang tak dapat nak jumpa mak diorang masa Hari Ibu? Ko tau tak bape ramai yang menangis masa Hari Ibu sebab tak dapat nak jumpa mak diorang? Aku sure ko paham sebab ko pon dok di perantauan. So bleh tak ko bayangkan apa perasaan orang lain, kalo ko cakap gitu? Bleh tak bayangkan apa perasaan diorang kalo diorang baca mesej ko tuh? Sure diorang lagi marah dan emosi daripada aku. Aku cakap gini sebab aku tak suka ngata blakang2, and aku tak sebut nama ko sebab aku taknak bagi aib sama ko. Tapi kalo diorang tau sapa ko, maka nasib ko la, ko sendrik yag cari penyakit. Tau la ko tu seorang yang tabah, yang tak peduli apa orang lain rasa. Tapi berpada la sket.

I've been "watching" you since 3-4 years ago. And aku memang sedar perangai ko memang gini. Suka jaki kat orang. Cara ko bercakap ngan orang, as if you are better. Aku tak kata aku better than ko or everybody else. Kite semua sama jek, ade kurang ade lebihnya. And aku ingat ko dah berubah sepanjang aku dah tak nampak ko nih. Please la, tolong la pikir perasaan orang lain. Think before you say or write something. Jangan sampai dalam usaha ko nak menyampaikan dakwah, tapi ko tak jaga perasaan orang, sensitiviti orang, menyebabkan orang lagi jauh dari ko. Last2 mesej dakwah ko tak sampai. Ini Sebagai "satu renongan" untuk ko, untuk aku dan untuk orang2 lain. OK?

Skali lagi mintak maaf kalo entry nih berdasarkan emosi. Yang baik datangnya dari Allah, yang buruk itu datangnya dari Allah jua tapi disandarkan kepada diri aku yang lemah ni. Wallahu a'lam.

No comments: