Saturday 24 July 2004

Predeparture selesai


Assalamualaikum korang. Haa..akhirnya dapat jugak aku nak update blog lepas balik dari predeparture nih. Bukannya taknak update masa balik aritu, tapi cam malas and agak keletihan. Nak update esoknye(semalam la, Jumaat), skali tetibe satu alert box kuar saying that "the connection attempted is failed because the modem(or the connecting device) of the remote computer is out of order". Huhu, aku dah cuak sebab aku ingat tuh salah aku. Apsal aku ingat gitu? Sebab pagi semalam aku guna net and semuanya ok, tapi lepas aku install satu game, terus takleh nak access net selama satu hari. Cuak gak aku kot² sebab aku install tuh yang jadik gitu. Aku dah uninstall, and aku harap bukan game tuh penyebabnya dan jugak harap yang esoknye(harini la), all will go back to normal. And alhamdulillah, net dah ok. Huhu. Aku dah planning nak tepon orang yang install modem nih dulu dah, sebbaik la aku try dulu masuk net nih.

So aku nak cite sket pasal predeparture aritu. Aku maybe tak dapat cite secara detail sebab dah 2 hari mende tuh berlalu. Hehe.

Isnin, 19/7/2004 : Aku selesai pack baju dalam kul 10 pagi, and mandi kul 1030(sangat tak berdisiplin, sebab aku cadang nak kuar rumah kul 1030, heh). Dalam kul 1055 gitu aku dah kuar rumah dengan harapan dapat bas on the moment aku sampai kat bus stand. Well, bas sampai kul 11, and aku kene sampai kat KL Sentral dalam kul 12. Adoih, aku harap bas tuh bawak laju so that aku bleh sampai Masjid Jamek dalam kul 1140. Tapi aku sampai sana dalam 1155. So agak laju juga la aku beli tiket semua and sampai KL Sentral kul 1205. Alhamdulillah, masa sampai tuh, semua orang dah ada. Termasuk la seniors aku dulu, nak sebut ke? Takyah la, heh. Then Fit sedang bagi briefing kat semua orang(aku tak dengar pon apa dia cakap, sebok borak jek, ahaha). 10 minit pastuh, kitorang gerak ke bas. Sepanjang perjalanan aku tak buat apa sangat pon, duduk jek and borak² sket ngan Azizul dan Aiman pasal outing ke Times Square haritu sebab ade la kawan aku nak tau citer, hehe. Sampai ke tempat kursus tuh dalam kul..kul bape arr? Aku tak ingat la plak, kuikui :P.

Sampai² tuh, tunggu la "pihak² atasan" uruskan ngan pihak tempat tuh. Tempat tuh actually dalam hutan, takdek la hutan sangat, kire cam dusun la. Sejuk. Dalam kul 2 kalo tak salah, gi lunch. Pergh, sedap gak arr lunch yang dihidang. Pastu kitorang dak² laki ditempatkan kat dorm. Best jugak dok kat dorm walaupon agak cramp up. Bilik air pon orait la. Air sangat sejuk. Aku dengar kabar, air dipam from sungai yang berdekatan. No wonder sangat sejuk. Heh. Program start kul 230 p.m. Kire ta'aruf la dulu. Aku dapat tempat kat blakang so agak selamat la kot bab² taaruf nih. Heh. For the 1st two days nih, program akan dihandle oleh pihak luar yang memang keje diorang buat kursus² gini. Orait gak la. Bagi pendedahan rohani.

Sebelum solat pon, ade bagi tazkirah. Then diorang banyak bagi ilmu pasal nak dapat kesempurnaan dalam solat. Bagus orang yang jadi fasilitator tuh. Kalangan ustaz jek semuanya. Sangat tinggi ilmu dia. Kalo bagi hadis, segala sanad dan matan diingat satu persatu. Takjub gile ah aku dengar bile diorang bacakan hadis. Terasa rendah betul diri nih. Huhu. Program arini abih kul 11 malam la lebih kurang.

Selasa, 20/7/2004 : Bangun pagi, untuk solat Subuh. Kene ade kat surau 10 minit sebelum azan sebaik²nye. Lepas tuh, dalam kul 630 pagi, semua tukar baju riadah and kitorang dibawak masuk hutan.  Takdek la jauh ke dalam pon, just jalan sket, and dok tepi sungai. Kebetulan ade plak tentera tengah buat latihan dekat² tempat kitorang pegi tuh. Program awal² pagi nih namanya "Belajar Dari Alam". Dok tepi anak sungai, and sorang ustaz nih bagi la pengisian sket. Suruh renung ketenangan dalam hutan. Camne Allah jadikan segala²nya sangat sempurna dan ade tujuan memasing. Camne dia cakap satu potong ayat Quran kalo aku tak salah. Katanya,"..batu yang keras pon, akan terbelah dan mengalir air dari celah²nye kerana takutkan Allah". Yerp, confirm, nih ayat Quran. Lebih kurang gitu la maksudnye. Nak kata hati manusia ade yang lagi keras dari batu sebab nak nangis teringatkan dosa pon susah. Huhu, terasa terasa.

Skali tetibe ade la satu group askar nih, tengah kawad(berlari sebenarnye) dalam kumpulan. Then cam biasa la sambil kawad tuh sambil laung² apa ntah. Lalu kat kawasan kitorang tengah kumpul nih tapi kitorang kat bawah tebing la. Tetibe ustaz nih bagi salam kat diorang(sebab dia guna hailer tuh) and then tetibe dia cakap,"Zikirla.." ditujukan kepada askar² tersebut. Haha, kitorang yang dengar gelak jek, tatau la kot² askar tuh terasa ke atau diorang tak dengar ke apa ke. Tapi kitorang yang dengar memang terasa la jugak. Heh.

Pastu balik semula ke kem(bleh tak aku cakap kem, sebab penat ah nak taip tempat kursus, hehe :P). Then aktiviti cam biasa, breakfast, mandi, then sambung modul motivasi. Semalam diorang ade assign group. Aku masuk group "Saidina Ali". Then diorang bagi keje suh buat. Design logo kumpulan siap ngan motto then apa² saje berkenaan tokoh nama group memasing. So tengah hari tuh present la. Petang lepas solat Asar, ade permainan sket. Bukan saje². Ade motifnye. Abih dalam kul 630. Then gi dinner, mandi dan siap untuk solat maghrib dan program malam tuh. Program malam tuh agak menyentuh hati sebab citer pasal dosa. Huhu. Aku try tahan nangis laa walaupon ramai gak yang dah nangis.

Malam tuh aku tido agak lambat sebab ade "forum perdana" kat dalam dorm aku. Topik hangat dibincangkan. Topik apa? Takyah la tau, hehe.

Rabu, 21/7/2004 : Cam biasa, bangun Subuh. Lepas Subuh ade tazkirah sket. Aku agak ngantuk, well, sapa suh tido lambat. Heh.Lepas Subuh, terus gi Dewan Kuliah sebab program pagi tuh memang bebetul lepas Subuh. Masuk jek, terus terbau kapur barus. Adeh, pahal plak nih. Pastu tengok, ade "jenazah" plak kat dalam tuh. Terkejut la jugak memula. Rupenye tuh model jek, heh. Modul haritu, cite pasal mati. Suram jugak la keadaan dalam tuh sebab tutup lampu, cuma ade lampu kuning kat depan. Tetibe ustaz tuh kata, "Saya akan bagi sorang satu surat wasiat untuk diisikan. Ni sekadar latihan tapi mana tau kan. Kalo2 apa2 terjadi, kawan2 yang lain bleh tolong bagitau yang ade wasiat kat kami". Haa, terkejut ke tak? Maunya tak. Masa dia bagi tuh and bagi masa dalam 7 minit untuk isi apa saje wasiat yang nak disampaikan. Masa tuh la aku tak dapat tahan diri. Teringat kat semua orang. Terasa macam bebetul dah nak "pergi" dah time tuh. Dah la ngan air-cond lagi di pagi buta tuh. Memang tambah suasana betul. Aku takleh nak tumpu kat apa aku nak tulis. Sebak wehh, kalo korang ade time tuh, buat mende tuh pon sure korang sebak gak. Tapi aku still tahan supaya tak obvious sangat walopon aku tau orang tak nampak sebab gelap. Tapi tahan pon, ngalir la jugak sket. Bukan apa, aku tak bape gemor nangis depan orang. Kalo sorang diri tuh bleh la, hehe :P.

So tamat la program ngan diorang. Start plak program yang kitorang punya plak. Dato' Hasan Din datang bagi ceramah. Pembentangan kertas kerja actually. Sampai kul 1230. Memula topik pasal solat. Topik kedua ialah pasal memilih jodoh. So takyah la aku explain memana ek?. Then ade plak Slot Takaful Nasional. Sebab diorang dah tolong sponsor kitorang and jugak one of our seniors, ayah dia yang bagi ceramah tuh. So telan je la walaupon agak bosan, haha. Lepas tuh terus sambung Sesi Bersama Seniors(seniors kitorang dulu la). Macam2 la cite from our seniors. Banyak gak info dapat.

Petang tuh, takdek apa nak buat dah sebab esok nak balik. Next program ialah malamnya ade lagi satu pembentangan. So aku abihkan masa ngan dak2 nih, main rakit. Haha, best giler wehhh. Satu rakit bleh 6 orang naik. Pendayungnye batang buluh. Penat gak nak mengayuhnya. Heh. Siap buat lumba lagi.

Abih tuh terus dinner. Then semua letih. Especially aku. Malam tuh aku cuba tahan diri dari mengantuk sebab aku dok depan skali. Haha, sebbaik la banyak gile sweets dibekalkan.

Khamis, 22/7/2004 : Bangun Subuh. Then ade tazkirah sket oleh one of the seniors. Best gile dia bagi tazkirah. Dari mula dia berdiri kat tengah, sampai la dia ke tepi and terus duduk tapi still bercakap. Banyak tul dia cakap. Haha. Then semua siap gi mandi, breakfast, then kul 8 pagi terus gerak kuar. Nak balik dahh!! Tapi kali nih bas taknak masuk dalam macam memula datang dulu. Sebab jalan nak masuk agak sempit. So kitorang jalan la. Beg baju semua masuk dalam kereta sebab ade antara kitorang datang naik kereta. Diorang tolong anta ke hujung jalan sana. Jauh wooo. Tapi best la pepagi jalan, tak panas sangat pon. Then dalam kul 8 lebih nak dekat kul 9 kalo tak salah, bas gerak. Aku tido all the way after baca beberapa pages buku Stephen King. Sampai KL Sentral dalam kul 10 pagi. Lepas salam2, aku ikut Sid, Azizul, Aiman ngan Apu gi Midvalley. Asalnya nak tengok King Arthur. Tapi sebab mende tuh kul 1245 and abih kul 3, aku ngan Azizul tarik diri ah. Malas ah balik lambat2. Kebetulan parents aku half day aritu. So mak aku datang amik aku kat situ lepas amik ayah aku kat tempat keje dia yang tak bape jauh dari Midvalley tuh. Sempat la aku sambar game Rise of Nations(game nih la yang aku cakap memula tadi, hehe). Sampai umah kul 130 petang.

So aku rasa tuh je la kot "laporan" pasal predeparture program. Hehe, sori la kalo panjang sangat. Sori jugak sebab buat korang bosan baca panjang. Aku nak cakap terima kasih la kat sapa2 yang menjayakan program nih. Kalo takdek korang, program nih tak dapat jalan. Terutama skali kat Ustaz Maliki ngan Fit. Diorang nih la yang bersungguh2 usaha gak nak buat padahal sebelum nih banyak perubahan rancangan sebab beberapa masalah. Ade hikmahnye semua masalah tuh, kan? Semuanya adelah perancangan Allah. And aku jugak mintak maaf kat semua orang sebab aku rasa aku la yang paling kurang buat keje and paling malas antara semua. Huhu..sori sori. Erm. Pasni tak la nak jumpa dak2 nih ramai2. Time amik result je la kot. Huhu, result!! Cuak cuak!!!

No comments: