Tuesday 13 July 2004

Selesai BTN..pheww


Assalamualaikum..eheh..pekaba kalian semua? Cheyy,skema ke tak bunyinya? Kuikui..well..aku skang dah safe and sound kat rumah aku yang best. Takdek tempat lagi best dari rumah sendrik. Macam orang kat kampung aku slalu cakap,"There's no place like home"(heh, kat mana kampung aku sebenarnye nih? :P).

Actually dah sampai rumah semalam, tapi tak sempat nak update semalam sebab keletihan yang aku pon tatau apsal. Nak kata aktiviti kat BTN tuh penat gile, takdek pon aktiviti fizikal cam yang aku sangkakan selama nih. Takdek pon jungle trekking ke, flying fox ke apa ke. Alasan orang tuh ialah sebab tak cukup kakitangan nak handle mende tuh. At least tuh yang aku paham daripada apa yang dia bagitau kitorang la. Banyak ceramah jek.

Khamis, 8/7/2004 : Aku kuar rumah haritu kul 1215 rasanya. Aku cadang nak amik teksi then gi stesen Komuter Kepong, cam biasa la kalo aku nak gi KL Sentral. Aku bajet kalo dapat teksi 1230 orait la. Tapi tunggu punya tunggu, takdek gak teksi, riso gak kalo salah bajet masa kang. Then aku nekad la, kalo bas datang, aku amik bas jek. Skali bebetul 1230 tuh bas datang. So naik je la bas. Sampai Masjid Jamik dalam kul 1320. Gi la solat Zohor dulu. Ade ceramah kat masjid, so aku tunggu la kot² bleh jamaah skali. Kul 1340, ceramah tak abih lagik, so aku amik keputusan solat sendrik. Dah abih tuh, aku nak gi la amik kasut and beg aku simpan kat locker kat Masjid Jamik tuh. Skali pakcik yang jaga tuh gi solat, dalam kul 1350 baru dia ade. Dah la kene kumpul kat KL Sentral kul 1400. Dapat jek beg aku, berlari aku gi Stesen PUTRA LRT, beli tiket semua. Sampai KL Sentral dalam kul 1410. Kuar2 jek dari barrier tuh nampak la dak² kolej tengah berjalan nak gather. Fuh, alhamdulillah, sebbaik tak kene tinggal. Gi McD jap beli burger ngan sprite. Hehe.

Sampai kat Kem Bumi Jati kat Klang dalam kul 1540. Lepas daftar, kumpul dalam dewan jap sebab dia nak bagi taklimat kursus. Then dalam kul 1700, kitorang dibawak ke dorm memasing. Pergh, memang selesa. Ade gak dak² from KBU. At least ade la jugak muka yang tak familiar. Tapi majoriti dak KYUEM la. Black jadi penghulu, Si Anip jadi naib penghulu, Niz jadik penghulunita(wakil dak pompuan la), Azira jadik naibnye. Najwan ngan Sin Yi jadi AJK dewan. Yeahh, KYUEM rulesss!!! Heh..hari pertama tak banyak sangat aktiviti. Cuma malam tuh ade taklimat from Ketua Pengarah BTN. Well, bukan dia pon secara in person. Kire diorang rekod, burn dalam CD, then tayang la. Hampeh. Kire tetiap tahun sure mende yang sama jek dia cakap tuh, ahaha :P

Jumaat, 9/7/2004 : Started the morning with solat Subuh la of course. Then lepas tazkirah(or takzirah as one of the jurulatih said, hehe :P), tukar baju and ready for riadah di waktu pagi. Ajar la cara kawad perbarisan. Then dalam kul 1945, gi breakfast, then siap² untuk acara seterusnya : Ceramah!! Huhuh..satu hari suntuk ceramah jek. Dah la 2 jam satu ceramah. Penceramah pon kene baca buku. Sebab mende tuh pembentangan kertas kerja. So kitorang boring, pembentang tuh lagi la boring kene baca jek. Huhu. Tengah hari gi solat Jumaat. Kene jalan kaki. Well, takla jauh mana pon masjidnye. Ceramah last, abih kul 2230, awal sket dari jadual. Heh, pastu minum malam. Then tido. Harini letih sebab kene lari dalam 1.5km, untuk Ujian Kecergasan apa ntah JPA suh buat. Pastu ade kene angkat orang, namanya Firemen Lift. Aku kene angkat Ngocop, bawak la dalam 25m, adeh, dak tuh berat ar weh, eheh. Alhamdulillah sebbaik la kaki kuat, kuikui :P.

Sabtu, 10/7/2004 : Aktiviti pagi cam biasa. Then diorang bahagikan ikut kumpulan untuk LDK harini. Aku kumpulan 7. Ngan Lomon, Najwan, Farah Haida, K'own, Anis, Farhana, Marina. Lagi 4 orang dak kolej lain. Start la LDK. Basically agak bosan. Tapi tak kisah la. Ade jugak part yang bestnye. At least best la jugak nak banding ngan ceramah yang dekat 8 jam duduk jek kene dengar orang tuh baca buku untuk kitorang. Heh. Satu LDK ade dalam 2 jam, 4 kali sehari. And grup aku yang selalu abih paling lambat. Ade skali tuh grup aku abih awal sket dari grup lain. Bila diorang nampak kitorang dah ade kat dewan makan, diorang pon plek, heh.

Tapi harini agak letih la sebab sambung aktiviti Ujian Kecergasan semalam. Ade tahan napas la, jump and clap tapak kaki la, lompat tali la, push up la, apa² la lagi.

Ahad, 11/7/2004 : Pagi cam biasa. Then start lagi LDK. LDK nih tak letih sangat and agak rileks sebab takyah nak pakai formal sangat. Tapi aku pakai t-shirt then masuk ke dalam seluar la baju tuh. Something yang aku tak pernah buat kalo aku pakai t-shirt. Aku dah rasa cam dah jadi abah aku plak. Heh. Last LDK ialah malam tuh. Kire ade la reflect balik apa yang dah dipelajari sepanjang LDK dari LDK pertama sampai yang last. Then mintak maaf semua, fasilitator aku kene balik malam tuh jugak sebab ramai orang datang rumah dia katanya.

Isnin, 12/7/2004 : Final day for BTN. Yeay!! Pagi nih takdek aktiviti. Jurulatih bagi peluang kemas² barang and prepare for this morning punya exam. Yer, ade exam. Kirenye soalan yang diberikan ade 60 soalan, semuanya pasal apa yang terkandung dalam ceramah and LDK. So kalo tumpu perhatian, in-syaAllah bleh jawab. Memandangkan aku manjang dok depan time ceramah. So payah sket la nak tido walaupon bosan, heh. Pagi tuh "study" sket sebab kitorang dibagi buku ceramah tuh. Tapi takdek la study sangat pon. Malas ah, banyak statisitik ngan nombor. Tak larat tul.

Kul 11 start. Pakai baju formal. Then jawabla ngan jayanya. Diberi sejam setengah. Tapi semua orang dah setel paling lama 40 minit. Aku abih dalam masa 40 minit la. Tatau la orang lain camne sebab aku kuar tuh ade lagi orang kat dalam dewan. Then gi minum pagi, kemas barang lagi sket and siap sedia untuk balikkk!! Hehe. Tapi lepas tuh ade plak majlis penutup. Huhu. Diorang tunjuk video presentation sepanjang BTN tuh. Ade la sorang urusetia nih rajin tul amik gambor ngan video. Abih dalam kul 1330. Lepas solat, angkat la beg. Naik bas. Sampai KL Sentral dalam kul 1515. Then naik PUTRA gi Masjid Jamik, amik bas kat situ. Sampai rumah kul 1630. Penat. Heh.

So sampai situ je la aktiviti aku untuk haritu. Malam tuh pon tido awal sebab letih gile. Anyway, aku rasa dah panjang sangat aku tulis nih, sure korang bosan. Overall, okeh la BTN tuh, takdek la strict sangat pon orang²nye. Dah la dapat kawan baru. Dak² KBU tuh rasanya semua muda setahun dari aku. Tapi kesah apa kan, kawan je la. Heh. Okeh la. Taknak buat korang boring. Wassalam.

No comments: