Sunday 29 August 2004

Shopping spree..


Assalamualaikum...howdy partners!! Ramai tul partners..heh. Whatever.

Yerp, semalam gi shopping. Something yang aku memang jarang gile buat. Kuar rumah semalam kul 2 petang. Ngan adik aku. Mulanya cadang nak amik teksi gi komuter. Alih² naik bas la plak memandangkan dah janji nak jumpa kat opis abah lepas zohor actually. Hoho, and I did realised that the travel would take more than an hour to get to abah's office. Naik bas ke KL jek dah sejam, blom kire heavy traffic congestion kat Kepong sebab MRR2 yang tutup tuh. Huhu. Tapi alhamdulillah sampai la jugak. Tell you the truth, I felt really awkward yesterday because this time, I had to bring along my lil sis. Another thing I have never done before : jalan kat KL ngan adik and only with adik. Heh.

Sampai Masjid Jamek then cam biasa amik LRT gi Abdullah Hukum Station. My mom had already been waiting. Then we all decided to go to Midvalley. Reached there at about 3 something. Gile ramai ah orang. Kat tempat parking tu jek bape kali kitorang pusing just to look for an empty lot..or space...or apa² je la. Hehe. Sampaikan last skali tu, abah aku cadang nak follow orang² yang nampaknya cam dah nak gi kat kete diorang. So kitorang follow la cam stalker dalam kete, haha :P. Skali nak dijadikan cite, pakcik tuh lupa plak nak gi bayar parking. Pastu nak cari parking tiket dalam wallet dia, dia kene tukar spek plak. Adoi la. Pastu dia jugak yang nak kene gi bayar. Padahal ade 3-4 orang muda dalam kete tuh, pakcik yang dah berumur tuh jugak yang kene gi bayar. Mak aku turun dari kete, just to stand next to that car, kire dah book la space tuh. Sanggup dia tunggu, kalo aku, aku blah dah. Tuh pasal aku tak turun, haha :P.

Finally pakcik tuh datang balik. Bila kete dia nak kuar jek, dengan selamba satu kete datang dari belakang mak aku nak amik space tuh. Mak aku nekad berdiri jek kat depan kete yang nak masuk tuh. Nak langgar pon langgar la. Haha. Alhamdulillah orang tuh paham and gi cari tempat lain and abah aku pon masuk la.

Memang ramai betul orang. Bila sampai kat lower ground floor, aku blur tatau nak buat apa. Time tuh dah kul 430. So kitorang gi makan. Then solat, then baru cari barang. Serius cam aku cakap, walaupon ade list, tatau nak start ngan apa. So aku ngan abah sort out mana yang penting sangat, mana yang bleh dapat kat rumah and so on. Well, semalam beli pakaian jek. So aku sambar seluar 2 helai ngan kasut sukan(I dunno if I really going to involve in sports activities there). Pastu abah aku pon sambar sehelai seluar. Adik aku pon taknak kalah. Heh. Pastu beli sut. Yes, you read it right. Sut. Aku tatau la penting ke tak but since ade dalam list, beli je la kot. Ntah la. Aku rasa bersalah sangat sebab parents aku banyak abih duit sedang aku semalam just kuarkan duit nak support aku ngan adik aku punya tambang gi opis abah jek. Yeah, abah's wallet had been put on to the test yesterday.

And semalam, baru aku tau yang selama ni, di sebalik ketenangan abah, dia sebenarnye risau yang aku still tak dapat placing sebelum nih. Mak aku la bagitau nih. Pastu semalam jugak baru aku tau, makcik aku yang aku dah lama jugak tak kontek, had been saying her prayers for me everytime dia selesai solat. Allah jek yang tau camne aku sangat terharu and rasa bersalah gile kat semua orang time tu. Rasa yang aku nih sangat la selfish. Sebelum tido malam tadik pon, aku dok teringat pasal tu.

Ok, enuff, before I get too mushy. Heh. After that, gi umah my other makcik sebab dia baru bersalin. Kawaii gile anak dia, and then kebetulan ade lagi sorang makcik aku kat rumah tu. Pon baru dapat anak 7 bulan lepas. Lagi ah kawaii. Sebab baby umur tuh yang best nak main². Tapi tak bestnye sebab dia dah nak balik pon time tuh. Huhu.

So aku rasa cam dah takdek mende nak cite. Jap lagi in-syaAllah aku kuar lagi, jumpa kawan² matriks yang skang kat UKM kat KL. Then mungkin petang nanti balik kampong.

Ouh ye, aku baru baca paper arini. Cite pasal "Malaysia mahu jadi negara Islam unggul". Nih aku quote sket..

"Malaysia mahu menjadi sebuah negara tamadun Islam terunggul dan berjaya melaksanakan program pembangunan serta memajukan umatnya dalam pelbagai bidang mengikut perspektif Islam."

"Hakikatnya sekarang Malaysia sudah diiktiraf sebagai negara contoh kemajuan Islam yang berjaya mempelopori sistem perbankan Islam, ekonomi Islam, pusat ilmu (tamadun) dan pendidikan Islam" -
Utusan

Hmm..skang nih apa yang aku plek. Kalo tak salah aku, aku pernah baca satu artikel oleh sorang..err..peguam kalo tak salah aku. Dia kata yang lebih kurang gini bunyinya,"Kerajaan tidak sepatutnya membiarkan Majlis Fatwa Kebangsaan dan Majlis Mufti-Mufti Malaysia membuat 'undang-undang' sesuka hati kerana penggubalan perundangan negara tidak bersandarkan pandangan agama sebaliknya diputuskan di Parlimen seperti yang ditetapkan dalam Perlembagaan Malaysia.."."Malaysia bukan sebuah negara teokratik dan kedua-dua badan agama itu mengeluarkan kenyataan yang bercanggah dengan sistem sedia ada."

Ok correct me if I'm wrong. At what point in the latter statements(by the lawyer), saying that we are an Islamic country? Our laws are not based on religious POV, but are decided by the Parliament instead. And then again, we declare ourself to be the "ultimate" and "example" to other Islamic countries? Since when the Parliament has been very powerful, more powerful than Allah? Erm, aku nih bukan la pandai sangat bab² perundangan negara nih(maybe ade yang akan kata,"Hah, tau pon tak pandai. Dah tu sebok² buatpe?"). But isn't it obvious that the "rulers" are contradicting themselves? Or is it just another agenda by the "gomen", to pull our attention off other things? Or is it, again, just another agenda by those yang nak bagi kita "senyap", so in their effort to "silent" us, they just admit "ye la, ye la, Malaysia la negara Islam yang unggul.". Hmm..I dunno. Maybe I'm the one who don't understand the situation here.

Wassalam..

No comments: