Thursday 5 August 2004

Tazkirah sket


Assalamualaikum...haa. Apa khabar? Aku sehat alhamdulillah. And moga kita sentiasa dirahmati dan diredhai Allah selalu. Well, tuh yang kita harapkan dalam hidup pon kan? Untuk mendapat keredhaan Allah dalam setiap apa yang kite buat. Kan? Kan?

Well, harini nak lain sket. Actually aku dah tatau nak tulis pasal apa sebab nothing much happened to me these two or three days. Oh ya, finished playing my recently-bought Harry Potter and The Prisoner of Azkaban PC game. In 2 days! Can you imagine? Senang jek game tuh, I bet my 'lil sis can play it with her eyes blindfolded. Ahaha..exaggerate je tuh.

Ok..on with the topic. Nak bawak satu cite. Suatu hari, seorang wanita datang mengadap Rasulullah s.a.w di masjid dengan membawa sebakul buah limau. Rasulullah s.a.w seperti biasa menerima buah limau tersebut dengan senang hati dan senyuman yang manis. Wanita tersebut tunggu kat situ sampai la Nabi rasa sebiji limau tuh. Nabi s.a.w plak, lepas abih sebijik, Baginda makan lagi sebijik sampai la abih satu bakul dan wanita tuh pulang ngan rasa senang hati. Para sahabat yang ade kat sekeliling rasa pelik kenapa Rasulullah s.a.w tak kongsi ngan diorang. Sedangkan Rasulullah s.a.w tak pernah buat 3 perkara yang berikut sendirian iaitu makan, solat dan musafir. So bila wanita tuh dah balik, para sahabat tanya la Rasulullah s.a.w,"Ya Rasulullah, kenapa tuan tak kongsikan buah limau itu dengan kami?". Lalu jawab Rasulullah s.a.w dengan tenang,"Bukan aku tak mahu kongsikan dengan kalian, tapi limau² itu masam. Aku tidak mahu nyatakannya di hadapan wanita itu kerana tak mahu dia bersedih hati. Aku juga tak mahu kalian merasa buah limau yang masam itu. Jadi aku makan seorang."(cite nih telah diolah ikut bahasa aku sendrik tapi kisahnya begitula, kalo korang tau version yang lebih lengkap, sila la bagitau aku ye?).

Kisah nih tunjuk kat kita bagaimana mulianya pekerti Rasulullah s.a.w. Baginda sanggup makan limau yang sangat masam, abihkan semua and masih boleh senyum kerana tak mahu malukan dan tak mahu pompuan tuh sedih or susah hati. And jugak sebab taknak sahabat rasa sama yang masam tuh. Kalo limau tuh manis, for sure Rasulullah s.a.w akan kongsikan ngan semua orang yang ade kat situ. Baginda tak komplen walau sket pon. Kita camne? Kadang tuh, makanan tuh sedap, tapi sebab tawar sket, or rasa sabun sket, dah komplen and terus taknak makan. Ok, yang makan tuh Rasul Allah. Tapi baginda manusia gak, kan? Tak gitu? Kadang tuh, bila makanan tuh tak ikut selera kita, kita komplen sampai orang yang masak pon kene maki skali. Kenapa mesti komplen? Islam ajar kite camne tau? Kalo tak suka suatu makanan tuh, tinggalkan, takyah makan, takpon bagi orang yang suka. Jangan sesekali komplen atau cela makanan tuh. Sebab makanan adelah nikmat pemberian Allah. Mencelanya maksudnya apa? Haa...sambung sendiri. Well, peringatan yang khusus untuk diri aku sendrik. And jugak untuk kawan² aku. Moga kita tak buat laa komplen² pasal makanan nih. Unless kalo memang ade sesuatu yang tak kene cam dimasak kat tempat kotor ke, bleh bawak mudarat ke etc etc. Tuh takpe la kot..kot.

Satu lagi. Cite yang nih aku dah baca lama dah. So kalo agak lari susunannye sori la ye? Cite nih aku baca berkenaan keadaan di akhirat nanti. Setelah selesai perhitungan dan pembalasan akan dijalankan. Manusia akan dibawa ke pintu syurga. Maka ramai la manusia di ketika itu yang berebut² nak masuk. Ye laa, sapa taknak masuk syurga kan? Tapi ade satu golongan nih, tak nampak cam excited pon. Cam tak teruja langsung. Kemudian manusia dibawa ke pintu neraka. Maka ramai la manusia yang lari dari situ kerana tak tahan ngan busuk dan panasnye api neraka. Namun golongan yang satu nih still cam tadik, tak bergerak walau selangkah seolah tak takut. Lalu Allah bertanya kepada golongan nih,"Aku lihat kamu tidak bergerak walau selangkah ketika dibawa ke pintu syurga dan tidak lari menjauhkan diri ketika dibawa ke pintu neraka. Apakah yang kamu mahu wahai hamba²Ku?". Maka jawabla golongan ni,"Wahai Tuhan kami, sesungguhnya kami ini tidaklah mengharapkan balasan syurga dalam beramal, dan bukanlah juga kerana takut akan api neraka-Mu. Tetapi kami ini beramal hanya kerana mengharapkan keredhaanMu." Disebabkan itu Allah menjawab,"Wahai hamba²ku, Aku telah redha dengan kamu, maka masuklah kamu ke dalam syurgaKu".

Kalo apa yang aku tulis nih tersalah, aku mohon ampun daripadaMu Ya Allah.

No further comment.

Wassalam :)

No comments: