Monday 27 December 2004

Mende putih..


Assalamualaikum..how are you guys doing out there? Hope you guys are realy in a good condition. Me? Alhamdulillah, still breathing and alive. :)

So apa aku nak cite kali nih? Harini hari Isnin, erm. Most of kawan2 aku yang datang dah balik pon. Semalam Zul dah balik Cork. Sian plak ngan Zul, spek mata dia kene pijak masa tgh solat kat Masjid Clonskeagh Jumaat lepas. Well, takleh nak marah la sebab yang pijak ialah budak kecik yang tak tau apa2. So terpaksa bersabar je la. Sabor ye encik Zul? Ala, ko ade spare kan? Heh, elok2 la main salji kat Cork, jangan ko demam lagi dah, hoho.

Ouh ya, cakap pasal salji. Last Saturday, Dublin was snowing!! Pergh!! It was really wonderful. Well, I might sound like overexcited, but who won't when its the least expected thing to happen in Dublin and it was my first encounter with snow since..err..never! So gimme a break will ya? Heh. But seriously, the sight was very..err..tatau nak kata camne..great!! Pagi tuh suasana sangat sejuk, sebbaik la pasang heater satu malam. Bangun pagi tuh, tergerak hati nak jenguk tengok suasana pagi yang indah. Sekali tengok kat rumput rumah jiran sebelah, ade mende putih. Aku ingat dia saje tabur mende putih tuh, skali tengok kat kereta2 lain, ade gak. So dah cam frust sket sebab ingat kot dah terlepas snow. And agak2 tuh cume ais jek sebab sejuk sangat. So tak kisah la. Dalam kul 1105 pagi, Black sound aku ngan Zul, kata tengah snow. Tengok luar tingkap, pergh, memang snow pon. So aku ngan Zul apa lagi, amik kamera memasing, amik gambar la depan rumah!! Memasing memang cam jakun gile la. Peduli la kan, yang penting best, ahaha. Tapi tak lama snow, 20 minit jek, then berenti. Orait la, lepas la hasrat hati nak tengok salji. Subhanallah, suasana time tuh rasa cam best gile.

Then petang lepas Asar tuh kuar rumah. Aku ngan Anep bawak Black ngan Zul jalan2 gi South Circ, gi umah senior. Pastu ade makan2 sket. Heh, peristiwa yang tak dapat dilupakan kat umah orang tuh, ye Zul? Kuikui :P Lepas tuh, gi umah member jap, tengah jalan2 tuh, salji turun lagi!! Waaa...kirenye satu hari tuh salji je la.

Jumaat lepas, bawak Black ngan Zul jalan2 city, skali kuar agak lambat. So ingat nak solat Jumaat kat Goldsmith Hall kat kolej, skali Wadi kata tutup plak. Nak gi patah balik ke Dublin Mosque memang tak sempat, so amik bas la gi Belfield, solat kat Masjid Clonskeagh. Ingat dah lambat, alhamdulillah, masa sampai tuh bebetol khutbah baru abih. Lepas solat Asar, balik ke city. Jalan2. Makan2. Then balik, Anep ajak gi umah dia, dia buat makan2 sket, eheh :P

Ingat kot semalam ade Boxing Day tuh, skali semua kedai tutup. Yang ade bukak ialah kedai makan, tuh pon tak semua, so jalan2 je la. Dalam kul bape tah kitorang jalan balik. Sebelum tuh, gi anta Zul kat Busaras(bus station), di nak balik Cork. Tak sabar nak main salji kot, dengar cite salji kat Cork 3 inci tebal, siap bleh buat snowman, ahah.

Harini la Boxing Day tuh. Hampir semua kedai sale, barang agak murah nak dibandingkan ngan harga hari2 biasa. Pagi tadik dalam kul 1030, gi ikut Black gi Dublin Airport, Black nak balik London dah. Then jalan2 kat city ngan Anep, dia nak beli kasut. Aku? Aku tengok2 je la. Duit tak bape nak ade, kalo ade dah lama aku beli jaket ke, kasut ke pape ke. Heh.

Then lepas nih tatau nak buat apa. Mambe dah balik from UK. Nik ade sini, esok kot dia balik Cork. Aku tak ikut kot. Tapi in-syaAllah Rabu or Khamis nih gi Galway la jalan2, tengok la camne. Bosan gak dok umah takdek buat apa.

Aku ade dengar pasal gempa bumi yang berlaku kat Acheh tuh. Sangat terkejutla bila dengar yang tsunami tuh sampai ke Malaysia, even sampai ke Eastern Africa. Jauh tuh. 8.9 Richter scale tuh sangat kuat tu. No wonder the wave bleh sampai Somalia nun. Harini tengok, on the front page of every newspaper cite pasal that disaster. There was even a picture of a part of Langkawi Island after the catastrophic event. Kat Skynews, asek cite pasal tuh jek, siap tunjuk lagi ombak2 besar. Aku sangat sedih, masa aku baca Utusan semalam, rasa nak nangis. Sebak betol. Sian aku mengenangkan nasib orang2 yang berkelah kat tepi pantai ngan family. Huhu. Moga Allah merahmati roh mereka..

Itulah, antara tanda2 kiamat dah dekat. Ya Allah, amalku masih lagi begitu sedikit nak banding ngan dosa yang menggunung tinggi nih. Astaghfirullah...ampuni kami semua Ya Allah.

Ingat nak call umah tadik, tapi tak sempat plak. Tengok la, in-syaAllah akan call esok. Rindu kat semua orang kat Malaysia. Abah, Mama ngan Mak nak gi menunaikan haji, akan bertolak 9 Januari ni kot in-syaAllah. Mesti call before mereka bertolak.

Wassalam..

No comments: