Friday 24 December 2004

What next..?


Assalamualaikum...agak2nye, pekaba la korang semua ek? Aku sehat alhamdulillah, well, penat sket sebab baru balik dari PUISI. Ouh ye, pembetulan, PUISI stands for Perhimpunan Ukhuwah INSANIYYAH Seluruh Ireland, bukan Islamiyyah macam yang aku cakap dalam entry yang lepas. Tapi tak kisah la, pengisian masa PUISI semuanya Islamik, sangat la best!

Bertolak dari rumah seawal 755 pagi, tuh pon dah dikira cam lambat, dah la nak kene gi ATM dulu kuarkan duit. Ye la, walaupon nak gi Glendolough yang takdek apa melainkan bukit bukau dan permandangan yang indah, tapi kene gak la siap2 ade duit, kot2 la nak bayar or beli pape ke, ade sesapa kesempitan duit ke, bleh la jugak tolong2 bayarkan dulu kan? So aku ngan Anip pon gerak kuar dengan lajunye. Dah lama aku tak bawak beg pakaian so rasa lain sket. Bas nak gerak dari Malaysian Hall kul 830 pagi, jarum jam besar kat jalan Rathmines tuh dah tunjuk kul 805 pagi. Sempat ke tak? Tak kisah la. Lepas kuar duit, terus gerak pantas ke Hall. Sampai2, lagi 3 minit nak kul 830, bas dah ade, tapi orang tak ramai pon yang dah tiba. Alhamdulillah, sempat la tarik napas.

Gerak dalam kul 915 pagi, sampai dalam sejam lepas tu. Subhanallah, permandangan sepanjang perjalanan sangat la lawa. Memang aku dah bawak kamera siap2 sebab dengar cite dari orang yang penah pegi tempat tuh, memang lawa. So amik la beberapa gambar scenery masa dalam perjalanan tuh. Tuh blom kire aku amik gambar2 scenery lain sepanjang 4 hari aku kat situ. Tak puas betol amik gamba.

Overall, program yang disediakan memang best. Penceramah dijemput dari Dundee(ade 2 orang penceramah tuh housemates kawan aku, Amirin. Pergh, Mirin, PUISI tahun depan ko la bagi ceramah plak, eheh). Best betol kawan aku sebab ade housemates ustaz, senang hidup. Nak tanya pape pon senang. Anywayss..PUISI memang best, memang takdek komen lebih dah. Makan pon masyuk. Makan dalam dulang. PErgh!! BEst best! Ceramah plak basically kupasan pasal buku by Sheikh Jamal al-Din Zarabozo, "How to understand and approach Al-Quran". Aku ade tempah buku tuh, tapi tak sampai lagi, ade masalah sket sebab Krismas kan, so lambat la sket diorang hantar. Sangat banyak ilmu yang aku dah dapat sepanjang program, banyak yang buat aku sedar apa aku dah tak buat or silap buat selama nih. Lama tak dapat tazkirah, skali dapat, best gile, hehe. Alhamdulillah... Malam akhir, ade Malam Gema Islam. Every Muslimin group kene perform, so group aku, ade poet sorang, di samping kene berlakon, nasyid, ade gak la sajak dia sediakan dalam satu malam jek, pergh!! Handal betol kawan aku sorang nih..

Tempat penginapan pon selesa sangat, pastu kalo nak gi dewan ceramah, kene jalan, masa tuh ah amik2 gambar. Ade skali tuh, between the dewan ngan hostel, masa jalan tuh, ade sekor anak anjing yang perasan cute ah, dok kejar kitorang. Hampeh punya anak anjing. Sebbaik la tak kene. Memang rapat betul la. Siap ade skali salah sorang AJK tolong bawak ustaz balik hostel, naik kete. Elok jek kete berenti, tak alih2 jek anak anjing tuh melompat masuk kete tuh. Huhuh.

Black ngan Zul ade kat umah aku nih. Diorang ikut balik umah lepas PUISI, nak jalan2 Dublin before balik ke tempat memasing. Aihh, aku gak tak gi memana. Ade yang gi Scotland, ade yang gi Spain. Takpe la, simpan duit dulu. Lenkali dah ade duit baru gi jenjalan. Ntah apa silapnye, aku tak dapat lagi duit untuk bulan nih ngan Januari. Dak2 lain dah dapat. Erm, takpe la, aku redha je la. At least aku still ade duit nanti di kala orang lain dah kureng sket duit diorang. Huhu.

Pasnih cam ade cadangan nak gi Cork and Galway in-syaAllah. Tapi tuh pon tengok gak keadaan duit camne. Pergh, susah betul bile kesempitan wang nih, ujian ujian. Moga aku dikurniakan kesabaran and kekuatan. Mende kecik jek nih, in-syaAllah bleh handle punya.

Gambar2 yang aku amik, in-syaAllah aku akan upload kat fotopages some other time la ye? Kali nih agak banyak gak gambar aku amik. Sedar tak sedar ade dekat 100++ pictures.

Erm, apa lagi aku nak cite nih? Takdek idea la plak. Esok in-syaAllah gi jalan2 ke rumah2 member2 berhampiran, Trinity Hall ke, South Circular ke, memana la, bawak Black ngan Zul nih. Eheh, bajet cam aku tau sangat la rumah diorang nih, takpe, ade sorang lagi, Anip. Bukan Anip KMYS tuh, Anip sini la. Dak UCD.

Masa PUISI tuh, ade diselitkan slide presentation about Palestine. Rasa sedih, sebak, pilu, sakit hati tengok saudara2 seagama kene tindas, seksa, bunuh. And rasa sedih, sebak, pilu, sakit hati sebab terasa takleh nak buat pape. Hanya mampu terpaku di tempat duduk. Hampir lagi aku menangis, tapi aku tahankan jek air mata, tak suka orang tengok mata aku merah sebab menangis, biar la aku nangis dalam hati jek. Ade jek kawan aku merah mata terus sebab nangis. Sangat sebak, serius!!

Okeh la, rasanya sampai sini la dulu kot. Serius takdek idea dah, rasa nak tido je dah nih, eheh.

Wassalam

No comments: