Wednesday 29 December 2004

Peringatan


Assalamualaikum..

Erm, apa kaba semua? Heh, dah banyak kali aku dok tanya apa kaba every time aku update, padahal bukan ramai bace pon. Tadek hal la tuh..

Baru lepas baca Utusan. Sedih baca pasal pasangan yang kehilangan 5 orang anak sekaligus sebab tsunami yang melanda. Bila dibayangkan ikut apa yang diceritakan, sebak rasanya. Moga anak2 mereka jadi pembantu di akhirat kelak in-syaAllah.

Banyak dah berita pasal gempa bumi and tsunami tuh kat mana2 paper. Terbaru yang aku baca, gegaran tuh actually melanda seluruh bumi, bumi bergegar pada paksinya. Pulau2 di dan berhampiran pusat gegaran tuh berubah tempat. 20 meter dari kedudukan asal, satu peralihan yang besar. Peta Asia berubah. Nak tau lebih lanjut, baca la Utusan 29 Disember, arini punya la. Klik sini.

Bila baca pasal gempa nih, terlintas di fikiran, teringat peringatan Allah dalam surah Al-Zalzalah...

"
(1)When the earth is shaken with its mighty shaking,
(2)and when the earth brings forth its burdens,
(3)and the human ask: "What is the matter with it?",
(4)On that Day it shall proclaim its news,
(5)for your Lord will have revealed to it,
(6)On that Day mankind shall issue in scatterings to see their deeds,
(7)Whosoever has done an atom's weight of good shall see it,
(8)and whosoever has done an atom's weight of evil shall see it"

Well, walaupon ayat2 dalam surah nih menerangkan keadaan gegaran bumi ketika tibanya Hari Kiamat, tapi kita still kene amik pengajaran dari peristiwa yang baru jek berlaku. Gempa bumi yang berlaku merupakan peringatan dari Allah untuk kita, supaya kita cepat sedar, kiamat dah terlalu hampir. Mungkin gegaran yang berlaku merupakan sebahagian kecil dari gegaran besar yang bakal berlaku. Still, gegaran 8.9 skala Richter, and yang terbaru dah naik jadik 9.0 pon dah cukup untuk buat bumi bergegar sket, kemusnahan yang sangat dahsyat dan kematian yang tak terkira.

Tengok la, baru sedikit Allah bagi bencana, tapi kita manusia dah tak mampu nak tanggung. Tapi still kita sebagai manusia nih, sombong. Masih lagi berjalan di atas muka bumi dengan sombong and bongkak. Lupa yang hidup nih bukan kat dunia nih aje. Still leka ngan dunia, amal pon cam nak taknak, cam tak bape nak ade, tak bape nak cukup nak selamatkan kita di Akhirat nanti. Huhu. Peringatan yang diperoleh nih, sangat la surenye, hanya sedikit yang akan amik iktibar and berusaha memperbaiki diri. Mostly, akan lupa..nama pon manusia. Diambil dari perkataan "Nis-yan" bak kata Ustaz Irfan, yang bermaksud lupa. Kalo ade yang ingat, kesannya tak sedalam mana. Harap2nye kite termasuk dalam golongan yang amik iktibar ngan sungguh2 dan baiki diri, tambah amalan, kurangkan dosa ngan sungguh2 gak in-syaAllah.

Dari pandangan aku yang da'if nih, peringatan yang diberi adalah untuk mengingatkan kita, memberi bayangan secara kasar, bagaimana lebih dahsyat keadaan yang akan berlaku pada Hari Kiamat. Aduss..taknak taip dah..takut bile memikirkannya. Moh la kite amik iktibar dari apa yang berlaku, moga2 kita jadik orang yang lebih baik and lebih bertaqwa after this, in-syaALlah. Aku cakap memang pandai, tapi buatnye belom tentu. Takpe, in-syaAllah aku akan buat apa yang aku cakap..

Wassalam.

No comments: