Tuesday 30 March 2004

Nikmat yang sementara..


Assalamualaikum semua...pekaba korang? Aku sehat alhamdulillah, cuma makin hari makin cuak sebab kurang dari 6 minggu jek lagi nak final exam A-level nih. Tapi aku rasa cam usaha still kurang kalo nak banding ngan member lain yang kononnya kata tak study tapi bila aku tengok diorang study, adoih laa, terasa diri ini sangat kurang persediaan plak. Well...di kala ini teringat plak pesan sorang cousin aku, "Jangan terlalu risau terhadap perkara dunia lebih daripada risau akan perkara akhirat". Huhu, cousin, aku insaf. Betullah apa dia kata tuh, kadang tuh kite terlalu risau akan perkara dunia sampaikan kite terlupa nak risau terhadap persediaan kita untuk ke "sana". Risau tak dapat fly, risau macam2 perkara, tapi nak teringat pasal akhirat tuh sangat sedikit sekali. Padahal kite sedar mende tuh semuanya sementara, tapi memang selaku umat akhir zaman yang hidup dalam zaman materialistik, kite tak peduli mende tuh sementara ke tak. But then tak plak aku kata kite takleh risau langsung pasal hal2 dunia, cuma nak kata, jangan laa terlalu tumpu pada dunia sampai lupa plak nak dekatkan diri pada Allah. Okeh, actually aku tujukan intro nih especially untuk peringatan diri aku sendrik. Kalo korang nak join aku insaf, meh la, hehe..

So...dalam beberapa hari nih(3 hari to be exact), seperti yang telah korang baca from blog lain yang aku linkkan dari blog aku(or maybe takdek link pon), kolej aku takdek air due to some problems. Aku pon tak sure la. Ade sumber kata sebab ade paip pecah somewhere kat kawasan Lembah Beringin nih. Wallahu a'lam. Start takdek air ialah pada hari Sabtu lepas. So disebabkan paip yang pecah itu, maka bekalan air terpaksa diputuskan, kalo tak camne diorang nak repair. Memula tuh, aku rasa takdek apa la sangat, maybe sekejap jek kot. Sekali mende nih berlanjutan sampai ke malamnye. Pagi tuh ade lagik. Then, aku check esok paginya. Alhamdulillah ade air balik, tatau mana datangnya tapi ade la. Tangki reserve la kot. And bukan semua chalet, some chalets jek ade air and alhamdulillah chalet aku ade air sampai la ke malamnya. Tapi aku dah terasa yang esoknya(pagi Isnin), chalet aku akan kekeringan. And betulla apa yang aku rasa tuh. Maka, untuk mandi pagi, lepas Subuh, aku menuju ke bilik shower dekat kolam renang a.k.a swimming pool. Alhamdulillah sebbaik la situ ade air lagi. Mandi awal sket sebab risau kang ramai orang. Lepas mandi tuh, tadah air dalam baldi. Walaupon chalet aku takdek la jauh sangat dari pool, tapi nak mengangkat baldi tuh memang satu perkara yang agak...how can i put it...susah la. Teringat masa sekolah dulu. Di masa sekolah aku ade krisis air, camtuh la. Lagi horror, angkat air dari bawah, bawak naik ke bilik aku di tingkat 4 blok hostel. Kalo ade lif takpe gak. Baru la aku terasa yang aku nih dah terlalu me"manja"kan diri. Nak angkat baldi pon dah mengah. Heh, bersenam otot2 tangan aku di pagi semalam. Petang tuh aku mandi guna sebaldi air tuh jek, alhamdulillah "survival skill" yang aku "blaja" masa kat sekolah dulu, dapat aku praktikkan, haha. Dan to make things worse, chalet lelaki takdek net jugak. Huhu, server chalet laki nih hydro-powered ke?

Well, come to think of it. Semua musibah yang melanda nih, semuanya adelah ujian dari Allah jua. So that Allah bleh tengok, siapa di kalangan hamba-hamba-Nya yang sabar, sapa yang tak sabar, sapa yang sedar and sapa yang tak sedar. Bila aku termenung sendirian dalam bilik air di kala chalet aku ade air tuh(takyah la tanya aku buat apa, haha), aku terpikir, apa kita dah buat sampai Allah bagi ujian gini kat kita? Then, aku tak dapat nak pikir sebab lain yang possible, except for our own arrogance terhadap nikmat yang diberikan kepada kita kat kolej skang nih. Kita dah terlalu bongkak, sombong dan takabbur dengan limpahan nikmat yang Allah berikan pada kita. Jom, aku ajak diri aku ngan diri korang semua pikir balik. Masa nikmat tuh tengah ade, tengah banyak melimpah ruah, bape ramai daripada kita yang bersyukur dengan nikmat tuh? Mungkin sekelumit jek. Wallahu a'lam, hanya Allah saje yang tahu bape ramai. Then cube kite renung balik. Dah la sikit jek yang bersyukur, siap bleh dengan bangga dan gembiranya kita mengata2 dan mengutuk2 kekurangan di tempat lain. Kenapa mesti bangga? Kenapa mesti memperlekeh dan memperlecehkan kekurangan orang? Bukannya nak simpati, tapi kite gelakkan lagi kekurangan saudara kita sendrik. Menjadikan kekurangan mereka satu bahan lawak, bahan ketawa orang lain. Ade perkara yang kita anggap remeh jek, tapi bagi Allah, itu adelah satu perkara yang sangat besar.

Patut ke buat gitu? Pastu bila Allah tarik or tahan sekejap nikmat tuh, satu atau dua nikmat jek yang Allah tarik pon; air, dan untuk dak laki, net skali, tengok bape ramai yang mengeluh, hilang sabar, merungut, komplen dan sebagainya. Bukan la aku nak kata aku bagus dan bukan la nak salahkan sesapa, tapi aku sangat yakin, korang sendrik nampak mende nih berlaku. Masa tengah senang, gelakkan orang yang kurang senang. Masa kita plak susah, kite mengeluh. Takdek plak nak reflect kesalahan diri sendrik. Still, salahkan orang lain. Repair paip lambat la, orang betulkan paip tuh tido la hujung minggu dan sebagainya. Then, aku tengok masa amik wudhu'. Memasing sedar air tengah takdek, sebbaik surau punya tangki besar ke banyak ke aku tatau, tapi still ade air(cuma start maghrib semalam jek takdek air). Aku tengok, memasing bukak air macam kolej time tuh takdek krisis air langsung. Padahal takdek salah or takdek plak wudhu' tuh tak sah pon kalo bukak air tuh slow sket. Huhuh...kang kalo aku tego, ade yang tarik muka plak ngan aku. Nih nak bawak satu citer sket. Suatu hari, Saad bin Abi Waqas tengah amik wudhu', then Rasulullah s.a.w lalu dan ternampak sahabat Baginda nih. Rasulullah s.a.w lantas tanya,"Pembaziran apakah ini?". Saad bin Abi Waqas pon tanya,"Ya Rasulullah, apakah dalam urusan wudhu' pon ade pembaziran?". Rasulullah s.a.w jawab,"Ya, meskipon kamu berwudhu' di sungai yang mengalir." Bukan la nak kata, kene kedekut dalam menggunakan air, tapi nak kata kat sini, berpada2 la sket. Mungkin citer tuh aku tak abih tulis kot, so memana yang ingat, tolong la bagitau aku ek? Membazir tuh kan amalan syaitan, so bila time amik wudhu pon kite dah membazir, syaitan pon dekat ngan kita, camne la solat tuh nak khusyuk? Betul tak?

So aku harap sangat la lepas nih...jangan la kite gelakkan lagi kekurangan orang lain. Ok, maybe ade antara korang yang rasa mende tuh saje2 melawak nak sedapkan lagi conversation or presentation or apa2 aje la you all may call it. But then, pikir la perasaan diorang yang kene kutuk tuh kalo diorang dengar. Kalo diorang sendirik kutuk dan mengeluh ngan kekurangan diorang, itu urusan diorang dengan Allah. Apa hak kita nak tolong sama gelakkan diorang dan bangga dengan kelebihan yang diberikan kepada kita? Ingatlah, Allah bagi kat kita semua nikmat nih sebagai pinjaman, bebile masa jek Allah bleh tarik balik. So sebelum Allah tarik balik nikmat tuh, it is better for us to stop this 'we are better, you aren't' thingy. Jangan dah terhantuk baru nak terngadah. Perlu diingatkan, sombong tuh hanya layak pada Allah, kita sebagai hamba nih, tak layak langsung. Peringatan especially untuk aku dan untuk semua.

Firman Allah s.w.t "Dan janganlah kamu memalingkan muka kamu dari manusia (kerana sombong) dan janganlah kamu berjalan di atas muka bumi dengan angkuh, sesungguhnya Allah tidak menyukai orang2 yang sombong lagi membanggakan diri" (Surah Luqman ayat 18)

So harap kita semua amik iktibar dari apa yang telah terjadi dan sentiasa beringat2. Tak berniat nak tujukan pada sesiapa in particular, tapi kalo ade yang terasa, pikir2kan la betul atau tak apa aku kata nih. Kalo ade pada kita apa yang aku kata nih, kite sama2 muhasabah and ubah kepada yang lebih baik. Kalo takdek pada kita, meh la kita sama2 berwaspada supaya kita tak buat mende tuh. In-syaAllah ye kawan2? :)

So, alhamdulillah harini chalet dah ade air. Bleh mandi, yayy!!! Sebbaik la dah ade air, kalo tak arini ngadap Raja Muda tuh ngan seribu satu bau la. Mungkin lebih dari 1001 kot, haha. Oh ye..bagi member2 yang tatau, arini Raja Muda Perak, Raja Nazrin nak datang kolej. Apa dia nak, aku pon tatau, tapi yang pasti lunch kat Dewan Besor, makan mewah kot. In-syaAllah....okeh, tuh jek...wassalam

Postsriptum : Dah ade comment page, thanx kepada niz yang cadangkan dan encik badut yang recommend site tuh :)

No comments: