Wednesday 17 March 2004

Pengajaran buat aku..


Assalamualaikum...erm..apa khabar? Harap korang sehat2 jek..aku sehat gak alhamdulillah but tengah hari tadik jek sakit kepala sket. So aku pon tido la dari tengah hari lepas lunch tuh sampai kul 1530. Memang skip class ah tadi, dah la kul 1530 tuh memang takde klas. Huhu...sori la cikgu2ku..studentmu ini tak larat sungguh nak gi klas tadik. Ala, bukan selalu pon, nih jek skali in-syaAllah :P

Tadik aku tengok notice board. Then nampak la nama mereka2 yang akan gi interview Isnin depan, semua kelapan2 yang apply kene gi. Risau gak nih, tapi takpe, in-syaAllah bleh punya. Erm..actually, aku nak citer satu perkara yang memang agak menjadi pengajaran la kat aku, aku rasa aku akan ingat pasal nih sampai bebila. Memang nyesal abih la..

Gini..kan aku cakap aku dah lama tak menunggang beskal kan? Then petang tadik aku pon pegi la menunggang beskal setelah diajak oleh Azmir. Actually dia ajak gi keluarkan peluh jek, aku la yang suggest main beskal. Memula tuh masalah la kitorang nak cari beskal, skali Azmir dapat plak beskal. Petsis dia pegang beskal orang. So bleh la dia pinjam. Yang aku nih plak la termanggu2 takdek beskal. Maka aku pon telah mintak tolong Azmir tanyakan sebab aku dah jenuh tanya orang takdek sapa jawab. Gi chalet orang yang ade beskal, tuan punya plak takdek, beskal diorang plak kunci. Nak pinjam pon takleh. Sebab, bagi aku, kalo tuan punyanya takdek, kalo bleh jangan la pinjam. Mintak la dulu, kang kalo apa2 jadik, payah plak kalo tuan beskal tatau.

Then tetibe Azmir call, kata dah dapat beskal. Dia tunggu kat surau, sebab ade sorang kawan nih tolong carikan kat chalet dak pompuan. Sesampainya aku kat surau, tetibe rupenye beskal tuh tayarnye tak cukup angin la plak. Mana nak cari pam, time tuh dah nak pukul 1830. Kalo nak cari pam, baik takyah kuar terus. Memang tak sempat la. So final decision, gi ah cari kat kawasan chalet dak laki(we call it kampung seberang, kepada sesapa yang tatau) yang sebelah ngan kawasan chalet pompuan. Maka aku pon menjalankan aktiviti cari beskal. Dapat la satu beskal tak berkunci depan satu chalet nih. Aku masuk chalet tuh, takdek orang plak. So aku try la cari chalet lain, jumpa la satu beskal berkunci, tapi takdek orang gak dalam chalet tuh. Last2, kuar balik. Aku masuk balik chalet yang 1st tuh, rupenye ade orang, tengah tido, heh. Aku tanya sapa punya beskal, dia tatau la plak, payah la gini. Aku nak sangat kuar main beskal.

Nak dijadikan citer, aku amik jugak la beskal tuh walaupon aku tatau sapa tuan punyanya. Walaupon hati aku rasa sangat la tak best, rasa cam tak sedap ati la. Aku pesan kat dak tuh tadik kalo tuan beskal tuh cari, pesan kat dia yang aku pinjam jap. Pastu, walaupon hati nih rasa cam taknak jek amik, tapi aku lawan la plak. Maka, berbasikal la aku petang tadik. Tujuan utama aku nak cycling tuh sebab aku nak masuk satu jalan yang dah tumbuh dek lalang ngan pokok2 rendang(sleepy hollow bak kata sorang junior nih :P). Memang dah lama pon nak tau jalan tuh lead ke mana(sapa kata Lembah Beringin nih bosan, banyak lagi tempat bleh explore kat sini, heh). Memula tuh all went so well. Memang aku bawak laju gak ah, dah lama tak bawak lelaju nih. Sampai la kat satu jalan yang memang agak steep la, panjat bukit la jugak lepas satu roundabout nih. Memula tuh bleh kayuh lagik, tapi makin lama makin steep. Aku gagahi jua, sambil menukar2 gear beskal tuh nak bagi sesuai sebab kaki aku dah terasa macam nak tercabut dah, haha. Dalam aku tukar2 gear tuh, alih2 dengar bunyi "snap"(lebih kurang gitu la). Memula aku ingat rantai tuh tercabut dari amende yang ade gigi2 tuh. Aku buat lek jek la sebab aku tau camne nak betulkan. Tetiba Azmir kata putus. Ingat kot dia buat lawak saje nak cuakkan aku. Aku tengok bebetul, ma-syaAllah!! Memang putus sungguh!!! Adoih laa...cuak aku...then aku try la betulkan balik, mana la tau kot bleh sambung balik. Mende nih tak penah jadik kat aku so aku cam agak kaget la. Time tuh dah pukul 1840. Pak guard plak suh balik dalam kul 1900. Macam2 cara dah dibuat, sampai hitam tangan aku sebab minyak kat rantai tuh. Dah la takdek sapa pon, aku ngan Azmir jek time tuh. Terpikir jugak,"Patut la aku rasa tak sedap ati jek.."

Tetibe dengar la bunyi kereta. Ade la dua orang Indian nih, dok dalam kawasan tuh kot. Diorang stop la. Gaya cam nak tolong sebab sorang nih dah kuar kereta dah. Tapi kitorang decline ngan baik la sebab bukan serius pon. Okeh, pendekkan citer. Aku gantung rantai kat palang beskal, then tolak la. Sebbaik turun bukit, kire cam laju la jugak. Bila dah sampai bawah tuh baru agak penat sket. Berjalan la balik kolej. "Mampos la aku, sure ngamuk tuan punya beskal nih, huhu," gitula aku pikir masa tuh.

Mulanya cadang nak tunggu tuan beskal kat chalet tuh, tapi nampak cam tak balik2 lagik jek. Time tuh dah kul 1905. Takpe la, lepas maghrib la gi cari. Lepas pulangkan beskal yang Azmir pinjam tuh, balik chalet, aku basuh tangan yang dah hitam and melekat ngan minyak tuh, guna sabun Dynamo. Yaa, sangat berkesan(Heh, promote plak). Then baru la aku teringat aku ade klas bio kul 2000 kang. Tukar plan. Jumpa lepas aku abih klas. On the way aku gi klas, selisih la dengan sorang ahli chalet tuh. Aku tanya la sapa punya, rupenye bukan dak chalet tuh punya. Budak lain. Junior. Apsal dia letak beskal kat situ, I have no idea.

Then kejap tadik Azmir bawak budak tuh datang sebab asalnya aku dah gi chalet dia, tapi dia ade klas plak. Memang cuak abih ah aku. Ye la, buatnye dia bengang gile, tak redha ke apa ke, aku gak yang nahas. Tapi sebbaik la, terharu aku, dak tuh tak marah langsung. Lekkk jek muka dia. Aku memang dah nekad la, kalo kene bayar memang aku bayar la, no matter how much its gonna cost me. Dia kata memang dia dah terasa rantai beskal tuh dah nak putus, huhu. And lagi dia kata dia tak kesah asalkan takdek sapa cedera. So skang nih memang sungguh aku menyesal la. Bukannya aku tatau yang amik barang orang takdek permission tuh salah. Tapi still, aku amik jugak. Padan muka aku!!

And I take this "tragedy" as a punishment from Allah, to me because of my inappropriate manner. Huhu..terima kasih Allah sebab dah menyedarkan aku time tuh jugak. Kalo tak jadik mende nih, kemungkinan aku akan jadik terbiasa amik barang orang takdek kebenaran. Alhamdulillah...huhu..serius..nyesal dah ni. Tapi takdek la sampai aku fobia nak cycling pasnih. Cycling tetap cycling!! Yeahh!!

Moral of the story : 1)Think before you act; 2)Sometimes you have to trust what your heart tells you; 3)Ask for permission if you wanna take or use something that does not belong to you, 'cause you'll never know as much as what the owner might know about his/her stuff.

No comments: