Monday 22 March 2004

Selesai pon...


Assalamualaikum..pekaba la korang semua skang nih ek? Aku harap la korang semua nih sehat2 la hendaknya in-syaAllah..aku pon alhamdulillah buat masa nih masih dikurniakan kesehatan oleh Allah, cume badan nih agak letih la, sebab masa aku taip nih..aku baru jek duduk atas kerusi kat meja study bilik aku dalam setengah jam lepas..aku baru balik dari interview tuh. Actually dah lama dah sampai, dalam kul 2040 tuh, then lepas solat Isya', ade meeting untuk AJK Pre-departure programme. So aku stay la kat situ dalam sejam lagik. Meeting tuh pasal nak pilih AJK yang akan diberikan tugas2 tertentu..biasa la AJK. Nak buat keje apa lagik, keje2 pengurusan program la e.g penempatan, sponsor, makanan, logistik etc etc..

So sure ade antara korang yang nak tau apa yang terjadi kat aku harini, especially pasal interview RCSI tuh(kalo taknak tau pon takpe la, aku nak citer jugak, heh). Okeh, basically hari aku bermula cam biasa, cuma harini aku bangun Subuh ngan agak lewat, huhu, harap lepas nih tak lewat lagi dah :( . Then, pagi nih patutnya ade satu klas jek, math masa block 1. Ade 2 period so kirenye dari kul 830 sampai kul 1000 la. Tapi tetibe block 6, ade plak klas chem kul 11 tuh. Apa la Mr. Muller nih. Kata aritu takdek klas dah except hari Khamis, tapi tak kesah la. Aku dapat kertas latihan. Bleh buat kat chalet(kalo aku rajin la, heh). Actually lepas klas math tuh aku dah planning nak cari apa2 yang ade kaitan ngan ethical issues e.g euthanasia, abortion, stem cells etc etc. Kire nak prepare untuk interview la just in case interviewer tuh tanya kan. Skali sebab ade klas chem tuh, so keje aku tuh terhenti la. Tak kesah pon.

Then lepas lunch tuh, balik bilik. On komp dengan harapan server tak down, sebab aku cadang nak sambung sket lagi research aku. Skali net buat hal. Aku pon tatau la nape. Skang nih server yang provide network ngan internet connection kat chalet dak2 laki dah macam biskut, ataupon lebih tepat lagik cam kambing tak bertambat(eh, ke the other way round? Memana je lah!). Kejap ade kejap takdek, tapi part yang "kejap takdek" tuh selalunya lama la, naik bosan dah. Aku pada asalnya nak printkan article2 pasal issues tuh, tapi bile pikir2 balik, takyah la. Dah tak cukup masa pon. So aku amik keputusan untuk baca jek. Dah la tengah hari, baru lepas makan, ngan net yang kadang ade kadang takdek. Ngantuk aku dibuatnya sebbaik la aku tak terlelap. "Takpe, dalam van kang leh tido," camtu la aku pikir tadik. Lepas solat zohor tuh, aku sambung la baca sket2 sebab time tuh net dah agak ok. Dalam kul 1430 tuh mandi then pegi tunggu kat foyer bersama Si Anip ngan Syed Farid. Yang lain, Ap, Magen, Shila, Raveena ngan Azira datang kemudian. Memasing muke cuak jek, ke aku sorang jek? Heh, entah le..lantak ah.

Kitorang dirancangkan untuk gerak dari kolej kul 1500, tapi sebab Syed Farid tetibe kene balik chalet, amik file apa ntah(bayangkan, chalet dia kat kawasan paling hujung kolej depan chalet aku, jauhnyee!!), so kitorang tunggu la dalam lebih kurang 15 minit. Risau gak takut lambat sampai. Sebelum bertolak tuh, headmaster, Mr Small ade la bagi briefing sket. Takdek la panjang mana pon..sekejap jek, dia wish good luck semua tuh. Then gerak la..the first 20 minutes tu, van tuh memang bising la. Semua cam excited + gabra + cuak, sambil2 baca prospektus RCSI, sambil borak2. Then lepas jek 20 minit tuh..sorang demi sorang diam. Ade yang lelap, ade yang melayan perasaan, ade yang just plain boring, and maybe gak ade yang tengah pikir pasal apa yang akan ditanya oleh interviewer tuh nanti. Sepanjang perjalanan aku cube nak lelapkan mata, tapi tak bleh la plak. Bukan pasal cuak, sebab cuak tuh memang dari awal lagik dah rasa. Tapi ntah la, aku memang tak ngantuk langsung. So nak ilangkan boring, aku call la mak aku. Mintak dia doakan aku. Huhu..best dapat cakap ngan mak, heh.

Perjalanan amik masa dalam sejam lebih sket. Biasa la gi KL memang sejam lebih la dari kolej aku nih walau ke mana pon lokasi arah tuju kat KL tuh. Dalam kul 1610 tuh kitorang sampai, kat Wisma Ampwalk kalo tak salah aku. Kat Jalan Ampang sana. So sampai jek, terus jumpa makcik guard tuh mintak visitor pass. Naik tingkat 5. Masuk la pejabat RCSI tuh. Ade gak student lain, tapi tak ramai la sebab di lokasi dan hari yang sama, PMC(Penang Medical College) pon buat interview gak. PMC tuh kirenye buat twinning programme ngan RCSI, so logik la kan kalo interview uh kat pejabat yang sama. Kitorang pon tunggu ngan debaran di hati la lepas memasing report kat meja receptionist. Raveena 1st dengan Si Anip. Sorang applicant akan ditanya oleh sorang interviewer, so ade 2 bilik tadik. Tuh yang Si Anip ngan Raveena kene panggil skali, tapi bilik asing2, paham tak?

Aku ngan dak2 lain tunggu sambil borak, tengok reaksi dak2 yang kene interview PMC tuh. Cuak la jugak. Okeh dipendekkan citer sebab aku dah tak larat. Sampai turn aku. Aku masuk la. Muka orang tuh sangat la friendly, ilang gak cuak aku sket(antara sebab yang buat aku ilang cuak sket ialah sebab sorang jek interviewer nye pon). Dia cakap laju seh, amik masa gak la untuk aku adapt ngan kelajuan cakap dia tuh. Dan banyak kali jugak la aku cakap, "sorry?" sebab tak dapat nak tangkap apa dia cakap. Dia tanya soalan bukan secara direct macam interview2 sebelom nih(heh, interview Soton jek yang aku gi pon before this). Kirenye interview tuh kalo korang tengok, tak macam formal. Lebih kepada cam dia nak ajak berborak. Tapi bleh paham la apa point soalan dia sebenarnya. Pointnye lebih kurang gini la; Nape pilih medic? Nape pilih RCSI? Bleh ke adapt ngan suasana yang lain dari Malaysia? Then apa lagik faktor lain yang buat tertarik ngan medic? Apa yang dah dilakukan untuk tunjukkan minat dalam medic eg buat attachment ke apa ke? Lagik apa ek..aku citer la pasal aku masuk OT, padahal aku nak citer pasal aku dapat tengok autopsy. Tak kesah la. Pastu dia tanya la apa kualiti yang aku ade a.k.a what kind of personality do you have? Then dia tanya aku ade tengok ke website RCSI? Then kalo ade, dia suh komen and dia suh bagi cadangan apa patut aku tambah. Walaweiiihhh..mana la aku tau apa patut aku tambah dalam tuh, tapi aku goreng je la.

perenggan nih yang aku paling tak suka baca, huhu..
Then 2 soalan yang aku takleh lupa. Dia tanya pasal aku ade apply memana lagi ke? Aku cakap la ade, unis kat UK. Then dia tanya apa respon unis tuh. Aku ngan bongoknye gi cakap aku dah dapat 2 rejection, padahal realitinye aku dah kene reject semua, bila aku dah kuar dari bilik tuh baru aku sedar yang patutnya aku bagitau the truth jek. Then lagi satu soalan, dia tanya aku dah buat mock exam ke? Aku kata la dah. To my horror, dia tanya result aku masa mock and jugak result aku masa AS bulan 11 dulu. Aku nak jawab apa? Dah la dia tau aku kene reject "2 unis" tuh, pastu aku bagitau result mock aku yang tak best tuh. Kalo aku bagitau result AS aku yang jugak tak best tuh, apa plak dia pikir kang? "Pangoknya budak nih," haa..tuh yang aku takut sampai skang nih. Aku bagitau dia result AS aku lain dari apa yang aku dapat, tapi takdek la over sangat. Then dia tanya la kenapa bleh kene reject. Aku cakap la pasal aku tatau predicted grade aku, so aku tatau how am I performing di mata kepala cikgu. Gasak la. Then dia tanya what am I going to get in the upcoming A-level. Aku dengan yakinnya cakap,"I am still striving but I am sure that I will get straight As. Amik ko, gile yakin!! In-syaAllah jadik doa la tuh. Then diteruskan ngan "How can you achieve that target while your result is like that?(lebih kurang gitu la bunyinya, not as harsh as you think it is). Tapi aku tak ingat aku jawab apa. And kalo aku teringat pasal "rejection fact" tuh, lagi la aku tambah cuak, skang nih pon. Aku sangat pasti yang mende nih akan amik masa seminggu untuk aku lupakan, huhu~

So skang nih aku memang berserah pada Allah je la. Kene doa la bebanyak lepas nih. In-syaAllah result akan dibagitau dalam 3-4 minggu lagi. Huhu...aku takut la. Lusa nih dak2 KMB plak interview. Diorang lagi la ramainya, tapi diorang dah ade kuota yang disediakan. Aku harap sangat la dapat RCSI tuh. Tuh je la harapan aku skang nih. Lepas tuh, dia pon citer la sket2 pasal multi and international races kat RCSI and tanya aku bleh ke aku cope or adapt myself ngan students lain yang berlainan bangsa dan gaya hidup. Bagi aku, tuh bukan la masalah sangat, sebab basically, dalam klas kat kolej nih pon, klasmates aku berbilang bangsa, bleh jek aku survive, hehe :P. Pastu dia tanya la bleh ke aku dok jauh, separated from home. Aku just jawab la aku dah dok boarding school 5 tahun, so in-syaAllah okeh la kot(minus the in-syaAllah part la). Bukan la nak being boastful or what, tapi tuh la advantagenye kan? Then dia tanya apa lagi achievement aku selain academic. Then aku just bagitau my co-curricular ativities la. Nak kene bagitau ke? Takyah la ek? :p Lagi dia tanya aku whether I have any questions to ask him and whether I have anything to add or to comment about what I wrote in the application form. Aku ade la tanya sket soalan pasal academic years kat RCSI tuh, and I didn't add any comment pon. Tatau nak komen apa.

Pastu kitorang pon balik la lepas solat Asar dalam kul 1850 tuh, sebab before that gi shopping sket2. Tak banyak,sket jek. solat Maghrib kat Jejantas Sg Buloh tuh. Makan. Then on the way balik tuh la baru aku leh lelap. Sampai sini dalam kul 2040(aku dah bagitau kan?).

Erm..aku rasa tuh je la kot. Ade apa2 lagik ke yang aku tak citer lagi? Kirenye bagi aku takdek la susah sangat pon. At least tak la sesusah dan se'stress' interview Soton. Haa..lagi satu, dia takdek tanya apa2 langsung pasal ethical issues, alhamdulillah la. Coz kalo dia tanya, aku rasa cam payah jek nak jawab soalan tuh. Tapi ade la some of my friends tuh yang dapat soalan ethical issues. Erm, aku rasa sampai sini je la kot. Panjang gak entry kali ni, tatau la korang larat baca ke tak, kirenye nih ganti untuk hari2 yang aku takdek tulis apa2. And sorry la kalo ade plak yang rasa boring nengok entry yang sama jek before this. Kehidupan agak busy sejak last entry. Okeh, that's all for now. Wassalam...

No comments: