Wednesday 18 February 2004

Cinta..?


Assalamualaikum,erm...satu hari lagi telah bermula,menandakan usia kite telah berkurang satu hari lagik,nak tanya,kite nih dah sedia ke? Haaa...renung2 kan la ye? Uuu..cuak cuak!! Heh,saje jek tuh,tatau nak intro apa dah,so aku try la intro cara lain...huhu

Actually before entry yang nih,aku dah tulis entry lain sebanyak tiga perenggan. Tetibe masa aku nak try bukak windows IE yang lain,komp chalet yang kodi nih hang(gantung) plak. Terpaksa la meng"ctrl+alt+del"kan komp. Tensen,rasa nak hempok jek komp nih,aku dah nekad,aku nak panggil abang ITC tuh,suh reformat komp nih,pedulik la segala file dalam nih,muahaha!!!

Well,semalam kolej ade buat ceramah kat Dewan Besor. Ceramah sempena ICAN ke-6 yang bakal berlangsung start Jumaat nih. Huhu,aku rasa cam baru jek lagik ICAN ke-5,tup tup,dah masuk yang ke-6. Cepat betul masa berlalu ek,erm...baru la aku sedar banyak mende yang aku tak buat lagik sepanjang aku hidup sampai la ke saat ini,banyak jugak mende yang dah terlepas. Heh,cukup la teringat pasal mende yang dah lepas,sebab mende yang dah lepas memang takkan dapat balik,sebab bagi aku la,mende2 yang dah terlepas dan memang takdek peluang nak dapat balik atau buat lagik,adelah disebabkan mende2 tuh flow skali ngan masa,as the time goes,so do those things. That's why,when we had the chance to do something,don't wait,terus buat,so that takdek la nyesal di kemudian hari.But make sure still menjaga batas2 la kan..betul tak aku cakap? Ke salah? Komen sket...

Berbalik kepada ceramah. Ceramah disampaikan oleh Ustaz Zawawi from UIA,muka dia cam agak familiar,kat mana ntah aku penah nampak,dalam TV kot. Tajuk ceramah; "Ada Apa Dengan Cinta". So ceramah semalam memang berkait pasal soal2 cinta la. Agak meremang dan geli geleman gak la bila dengar ustaz tuh sebut ayat2 yang biasa dilafazkan oleh orang2 yang tengah bercinta skang nih. Mungkin ade antara korang yang akan cakap,"Ala,cam ko tak pernah cakap jek mende2 tuh". Ok,aku admit(adoih,pecah rahsia aku,heh),memang la mende2 tuh,(walaupon tak la se'extreme' yang ustaz tuh cakap,yang tuh aku pon tak sanggup) aku penah cakap,but then,those are the things in the past now.

Bayangkan segala yang kita cakap masa bercinta tuh,sedar tak sedar,mungkin ade ayat yang secara tidak langsung bleh mengundang kemarahan Allah,macam ayat yang aku nyatakan tadik.Cam lupa diri jek.Kalau kekal,alhamdulillah,kalo tak? Kan dah rugi jek..

Selama nih gak aku terpikir,camne agaknya cinta kerana Allah? Then alhamdulillah baru tadik aku tau caranya. Tapi kene cintakan Allah dulu,baru bleh cintakan manusia kerana Allah,sebab bila kita cintakan Allah,then kite sedar plak yang Allah memang suruh kite cari pasangan(bukan bf-gf,diulang,bukan bf-gf),then kite akan cari pasangan idup tuh hanya kerana nak patuhi perintah Allah.Well,aku nih cakap jek pandai,buatnya blom tentu aku bleh,tapi takpe,meh la kite sesama cube,kan?

Then ustaz tuh jugak cakap,ramai orang yang cinta tak kekal,sebab ramai orang lupa diri,tak ingat Allah,sedangkan segala kekuatan dan cinta kan asalnya dari Allah,so sebab diorang dah "break-up" ngan Allah,kesannya,diorang plak "break-up"...erm...memang aku sangat insaf la dengar ceramah tadik...so kesimpulannya,tak kisah la korang nak kapel ke tak,tapi ingat la,takdek kapel dalam Islam. Kapel memang tak digalakkan sebab bleh mengundang pelbagai perkara buruk,unless kalo pandai jaga diri.Dan itu adalah satu mende yang agak susah di zaman ini.So,takyah la korang rasa down kalo takdek awek ke,ataupon down sebab orang taknak ke,sebab korang sebenarnye beruntung...lagipon,dalam usia gini,study la dulu,then kalo dah strong korang punya foundation,baru la pikir,then kawen terus,takyah nak bercinta dulu...well..aku pun akan cube ikut apa yang aku dah tulis nih..

Bagi aku yang masih mentah nih,berkapal nih memang agak mengganggu daripada bagi ketenangan,walaupon tak banyak,tapi sedikit sebanyak akan ganggu juga. Mana taknya,kalo tak jumpa atau call,dah teringat2 dan jugak terbayang2,bila dah jadik gitu,bila masanya plak nak study? Bila masanya plak nak ingat kat Allah sampaikan kalo dah extreme sangat,dalam solat pon ingat kat orang tuh,kan dah kurang pahala. Aku bukan la nak mengkondem orang2 yang memang dah sedia kapel,sebab aku tau dan yakin,in-syaAllah diorang nih akan kekal sampai ke anak cucu cicit. But bagi yang baru nak mula terjebak,di harap,pikir la masak2 dan panjang2,jangan pikir nak seronok time tuh jek,but pikir the long term effects and consequences skali la kan? Well,takmoh cakap banyak,kang lagi banyak aku cakap,lagi banyak silap aku buat,buat tambah dosa jek..aku pon blom tentu bleh ikut semua yang aku sendiri tulis nih,but nih pon sekadar peringatan untuk diri aku sendrik jugak...wassalam...


No comments: